نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۹

احتمال استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC در کارت گرافیک‌ های RTX 40

شایعات جدیدی در خصوص احتمال به کارگیری فرایند تولید N5 یا نود پردازشی پنج‌ نانومتری TSMC به‌جای سامسونگ در کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 انویدیا مطرح شده است.

Kopite7kimi از منابع غیررسمی و قابل اتکایی است که پیش از این تقریباً کل لاین آپ پردازنده‌های گرافیکی Ampere انویدیا را چند ماه قبل از رونمایی رسمی پیش‌بینی کرده بود. طبیعتاً هر موضوعی توسط این قبیل کاربران در توییتر منتشر می‌شوند، به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و همین امر در مورد اطلاعات جدیدی که در مورد نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا فاش کرده نیز صدق می‌کند.

حالا این کاربر مجدداً شایعاتی که اولین‌بار در ماه ژوئیه منتشر شده بود را تأیید کرده است. جایی که Greymon55 (از دیگر فاش کنندگان اطلاعات که بیشتر به محتوای AMD می‌پردازد) ادعا کرد بود که انویدیا درحال برنامه‌ریزی برای استفاده از فناوری تولید N5 تی اس ام سی در معماری نسل جدید پردازنده‌های گیمینگ خود موسوم به Ada Lovelace است. به نظر می‌رسد که حالا هردوی این منابع به اتفاق عقیده دارند که پردازنده‌های سری Lovelace به‌جای فرایند تولید سامسونگ از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC بهره‌مند خواهند شد.

احتمال به کارگیری نود TSMC N5 در RTX 40

kopite7kimi در ادامه ادعا کرده که پردازنده‌های گرافیکی Lovelace کمی زودتر از چیزی که قبلاً پیش‌بینی می‌شد، معرفی خواهند شد. البته هنوز تاریخ خاصی برای آن مشخص نشده اما گفته می‌شود که باید تا اواخر سال آینده‌ی میلادی انتظار معرفی کارت گرافیک‌های RTX 40 را داشته باشیم. اگر انویدیا قصد داشته باشد تا طبق سنت همیشگی خود فاصله‌ی ۲ ساله‌ی میان نسل‌های جدید GPU خود را حفظ کند، می‌توان حوالی سپتامبر ۲۰۲۲ زمان مناسبی برای آن در نظر گرفت.

انویدیا برخلاف AMD قصد ندارد تا از طراحی MCM که از آن با نام طراحی چیپلت (Chiplet) هم یاد می‌کنند، برای نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود استفاده کند. در عوض، این شرکت تصمیم گرفته تا طراحی یکپارچه پردازنده‌های Lovelace را حفظ کرده یا حداقل این کار را برای پردازنده گرافیکی پرچم‌دار خود که ظاهراً با نام AD102 شناخته می‌شود، انجام دهد. درحال حاضر هیچ اطلاعاتی از دیگر پردازنده‌های سری Lovelace از قبیل AD104 یا AD106 در دسترس نیست.

عرضه کارت گرافیک های RTX 40 زودتر از پیش بینی ها

اما شایعات از به کارگیری ۱۸۴۳۲ هسته CUDA در مدل پرچم‌دار NVIDIA AD102 حکایت دارند. ضمن اینکه گفته می‌شود عملکرد این GPU تا دوبرابر GA102 نیز پیشرفت خواهد کرد. اندازه‌ی بزرگ و ۶۰۰ میلی متری دای (die) در AD102 و توان مصرفی ۴۰۰ تا ۴۵۰ وات این GPU با استفاده از یک فرایند تولید کوچکتر و با کارایی بیشتر از دیگر اطلاعاتی است که تاکنون به‌صورت غیررسمی منتشر شده است.

براساس گفته‌های Kopite، معماری ADA پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا از حافظه‌ی کش L2 به مراتب بزرگتری استفاده کرده که این می‌تواند به‌معنی یک جهش بین نسلی بزرگ در معماری کارت گرافیک‌های GeForce باشد. همان‌طور که نسل Turing برای Pascal و Pascal برای Kepler به همین ترتیب بود.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده