نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۱

رشد ۱۷ درصدی فروش بازار پی سی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱

آمارها از رشد قابل‌توجه بازار فروش انواع کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال ۲۰۲۱ حکایت دارد؛ البته در بازار فروش تبلت‌ها، عکس این شرایط برقرار است.

در شرایطی که ادامه‌ی روند شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم کشورهای جهان را ملزم به دورکاری و انجام فعالیت‌های روزمره خود از خانه کرده است، بازار کامپیوترهای شخصی همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد. براساس گزارش جدیدی که در این رابطه منتشر شده، میزان فروش کلی پی سی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی ۱۶.۶ درصد نسبت به بازه مشابه سال گذشته رشد داشته که مجموع واحدهای فروخته شده را به ۳۶.۸ میلیون دستگاه رسانده است. در همین حین، بازار فروش تبلت‌ها شرایطی خوبی را سپری نمی‌کند.

جدیدترین آمار گروه تحقیقاتی Canalys نشان می‌دهد که در رشد ۱۷ درصدی فروش کامپیوترهای دسکتاپ، نوت بوک‌ها، تبلت‌ها و سیستم‌های ورک‌استیشن، این نوت بوک‌ها بودند که با یک جهش ۲۷ درصدی، بیشترین تأثیر را داشتند. البته کامپیوترهای دسکتاپ نیز با رشد فروش ۲۳ درصدی، فاصله‌ی چندانی با آن ندارند.

بازار کامپیوتر در امریکا

تمامی پنج شرکت بزرگی که عرضه کننده‌ی اصلی پی‌سی در جهان محسوب می‌شوند، در این بازه‌ی سه‌ماهه روند رو به رشدی را تجربه کردند. به استثنای اپل که کاهش ۲.۸ درصدی عرضه محصولات خود را ثبت کرده است. البته نوت‌بوک‌های این شرکت به‌لطف محبوبیت مک‌بوک‌های مبتنی‌بر پردازنده اختصاصی M1 شرایط بسیار خوبی را پشت سر گذشته و یک رشد ۲۴ درصدی را تجربه می‌کنند.

در میان سایر شرکت‌ها HP با سهم ۲۱.۹ درصدی خود، پیشتاز عرضه‌کنندگان پی‌سی در بازار جهانی است. آمار اختصاصی این شرکت در مقایسه با موعد مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۰.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بعد از آن اپل، دل، لنوو و سامسونگ قرار می‌گیرند که مورد آخر با ۵۱.۴ درصد بیشترین رشد سالانه را در میان سایر شرکت‌ها تجربه می‌کند.

سهم شرکت های بزرگ عرضه کننده پی سی

برایان لینچ، محقق و کارشناس Canalys در اینباره می‌گوید:

«کاملاً مشخص است که رشد ناشی از شیوع کرونا در بازار در آینده نیز ادامه دارد. این فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی بازار در سال‌های پیش رو و خبر خوشحال کننده‌ای برای فروشندگان، توزیع کنندگان و اکوسیستم عرضه‌ی پی‌سی در نقاط مختلف جهان محسوب می‌شود. بخش‌های تجاری و آموزشی بازار در ماه‌های اخیر عملاً منفجر شده و پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای نوسازی بازار ایجاد کرده است. اقتصاد ایالات متحده آمریکا از زمان اوج بحران کرونا فاصله‌ی خوبی گرفته و در این مدت کسب و کارهای کوچک موفق شدند تا به ریکاوری و بهبود وضعیت خود بپردازند که این امر خود باعث ورود موج جدیدی از خریدها در این بخش از بازار خواهد شد.»

اما این اخبار برای تبلت‌ها چندان جالب به‌نظر نمی‌رسند. چهارمین فصل از سال ۲۰۲۰ با پیشرفت ۴۰ درصدی بازار فروش، بهترین دوره‌ی سه‌ماهه برای بازار تبلت‌ها در ۶ سال اخیر بود. اما سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ افت منفی یک درصدی بازار نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد و مجموع آمار فروش تبلت‌ها را به ۱۱.۳ میلیون واحد رسانده است. مثل همیشه اپل در اینجا سردمدار شرکت‌های بزرگ عرضه کننده‌ی این محصولات در جهان است که ۴۵ درصد بازار را در اختیار دارد. در ادامه آمازون با ۲۲ درصد و سامسونگ با ۱۸ درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بازار تبلت در آمریکا

در حال حاضر، شرکت‌های بزرگی مانند اپل و فیسبوک زمان بازگشت کارمندان خود به وضعیت عادی در محل کار را مجدداً عقب انداختند که ظاهراً دلیل آن شیوع سویه جدید دلتا از ویروس کرونا در آمریکا است. این امر خود از عوامل مؤثر در افزایش حجم تقاضا در بازار خرید پی سی بوده و به‌گفته‌ی لینچ: «صنعت پی‌سی در آمریکا آینده‌ی درخشانی را نشان می‌دهد. حالا چه کاربرد آن را مدرسه و حوزه‌ی آموزش در نظر بگیریم، چه مصارف خانگی و چه کاربردهای شغلی؛ در هرصورت، فعلاً کامپیوترهای بیشتری به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. یکپارچه شدن کامپیوترها با سبک زندگی روزمره‌ی مردم، روزهای خوشی را برای آینده‌ی این صنعت وعده می‌دهد.»

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده