نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۳

افزایش سهم انویدیا و اینتل در بازار GPU همزمان با افت آمار AMD

جدیدترین گزارش‌ها از بازار پردازنده‌های گرافیکی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که اینتل و انویدیا هردو سهم خود از بازار فروش را افزایش داده و در مقابل AMD بخشی از بازار خود را از دست داده است.

براساس گزارش گروه تحقیق و بررسی Jon Peddie Research، آمار عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۱۲۳ میلیون واحد رسیده تا نسبت به دوره‌ی سه‌ماهه‌ی قبلی ۳.۴ درصد و در مقایسه با موعد مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه کند. این درحالی است که وضعیت عرضه‌ی CPU حتی بهتر از این بوده و نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است. کارشناسان JPR عقیده داند که روند رو به رشد بازار GPU حداقل تا سال ۲۰۲۵ با نرخ متوسط ۳.۵ درصد افزایش خواهد یافت تا در انتهای دوره‌ی پیش‌بینی شده به ۳۳۱۸ میلیون واحد برسد.

اما آمار ارائه شده توسط JPR نشان می‌دهد که سهم انویدیا از بازار عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی به ۸۳ درصد رسیده درحالی که سهم AMD از این بازار به ۱۷ درصد کاهش یافته است. در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از آمار ارائه شده توسط این منبع را ملاحظه کنید:

  • نرخ کلی نصب GPU (شامل پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه، جداگانه و کلیه‌ی سیستم‌های دسکتاپ، نوت‌بوک‌ها و ورک‌استیشن‌ها) در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۱۱۷ درصد رسیده که نسبت به دوره سه‌ماهه قبلی ۰.۱- درصد کاهش را نشان می‌دهد.
  • بازار کلی CPU نسبت به دوره سه‌ماهه قبلی ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این آمار در مقایسه با سال قبل ۴۲.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.
  • در این دوره‌ی سه‌ماهه ۳.۴ درصد افزایش عرضه در تبلت‌ها را شاهد بودیم.

سهم انویدیا اینتل و AMD از بازار GPU

در مورد آمار ویژه‌ی عرضه‌ کنندگان عمده‌ی GPU در فصل دوم ۲۰۲۱ نیز اینتل با ۶۸.۲۹ درصد پیشتاز بازار است. انویدیا با یک رشد جزئی نسبت به دوره‌ی قبلی ۱۵.۲۳ درصد آمار را در اختیار دارد. درحالی که سهم AMD نسبت به سه ماه قبل از ۱۶.۶۵ درصد به ۱۶.۴۸ درصد رسیده است. JPR در بخشی از گزارش خود می‌نویسد:

«درسالی که قبلاً مشابه آن را سراغ نداشتیم، عرضه کنندگان از کمبود بسیاری از قطعات الکترونیکی، خازن‌ها، بسترها و سایر اقلام و آیتم‌های ضروری در محصولات مختلف خبر دادند. حتی شرکت‌هایی که خدمات و محصولات متنوعی را ارائه می‌‎کنند مجبور به اختصاص منابع خود به بخشی از خدمات خود شدند. هیچ کس از این وضعیت سود نمی‌برد و متأسفانه وضعیت موجودی فصل تعطیلات که معمولاً در سه‌ماهه سوم سال اتفاق می‌افتد نیز تا زمان ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا همچنان با محدودیت مواجه خواهد بود.»

توجه داشته باشید که نمودارها و آمار ارائه شده در بالا شامل تمامی انواع GPUها از جمله پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه و مجزا می‌شوند و اگر تنها آمار مربوط‌به کارت گرافیک‌های مجزا را در نظر بگیریم، اینتل تقریباً در آن سهمی ندارد. هرچند این شرکت قرار است در آینده نزدیک با عرضه محصولات جدید برند ARC وارد رقابت در این حوزه شود. اما درمورد سهم انویدیا و AMD در بازار کارت گرافیک‌های مجزا باید به افزایش سهم انویدیا از ۸۱٪ به ۸۳٪ همزمان با کاهش سهم AMD از ۱۹٪ به ۱۷٪ اشاره کرد.

سهم انویدیا و AMD از بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا

دوره سه‌ماهه

سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰سه‌ماهه اول ۲۰۲۱سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱
AMD20%19%17%
انویدیا80%81%83%

انویدیا در این مدت موفق شده تا با مدیریت منابع خود، آمار تولید پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری Ampere که در کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 مورد استفاده قرار می‌گیرند را افزایش داده و وضعیت دسترسی به محصولات خود در بازار را بهبود ببخشد. در سمت مقابل، AMD باتوجه به محدودیت‌هایی که در وضعیت تولید تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC گزارش می‌شود، با چالش‌هایی مواجه است. براساس اظهارات جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا به نظر می‌رسد که این وضعیت حداقل تا اوایل سال ۲۰۲۲ بدون تغییر باقی خواهد ماند.

در پاران می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده