نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۹

مشخصات احتمالی کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090 SUPER

شایعاتی در خصوص مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 3090 SUPER منتشر شده که به ۱۰۷۵۲ هسته CUDA و توان مصرفی بالای ۴۰۰ وات آن اشاره دارد.  

درحالی‌که بسیاری از گیمرها هنوز قادر به تهیه هیچ یک از کارت گرافیک‌ سری GeForce RTX 30 مبتنی‌بر معماری Ampere انویدیا نیستند، ظاهراً انویدیا از همین حالا روی نسخه ارتقاء یافته‌ی این محصولات تحت برند SUPER کار می‌کند. Greymon55 از فاش کنندگان شناخته شده‌ی اطلاعات مربوط‌به محصولات AMD و انویدیا در توییتر است که اینبار اولین اطلاعات غیررسمی از پرچم‌دار کارت گرافیک‌ سری SUPER انویدیا را منتشر کرده است.

براساس اظهارات Greymon55، انتظار می‌رود که انویدیا تا پایان سال جاری میلادی نسبت به عرضه کارت گرافیک‌ RTX 30 SUPER به بازار اقدام کند. درحالی که هنوز مشخص نیست آیا شاهد معرفی نسخه SUPER تمامی مدل‌های سری RTX 30 خواهیم بود یا خیر، ظاهراً RTX 3090 SUPER جزء مواردی است که مطمئناً در راه است. گفته می‌شود که این کارت از یک سیلیکون GA102 متشکل از ۱۰۷۵۲ هسته CUDA و یک حافظه‌ی سریع‌تر تشکیل شده است.

شاید در اینجا این سؤال مطرح شود که چرا انویدیا به‌جای این کار نسل جدیدی از مدل TITAN را عرضه نمی‌کند، اما انویدیا احتمالاً در قراردادن حافظه‌ی بیشتر روی مدل GA102 با چالش‌هایی مواجه است. به همین دلیل است که مدل‌های RTX Workstation براساس مموری‌های GDDR6 ساخته می‌شوند. Greymon55 در ادامه به توان مصرفی بالای ۴۰۰ وات کارت گرافیک RTX 3090 SUPER اشاره کرده که حداقل ۵۰ وات بالاتر از TDP مدل‌های موجود است.

تصویری از کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090

قبلاً شایعه شده بود که ممکن است انویدیا یک GPU جدید به نام GA103 را برای کارت گرافیک RTX 3080 SUPER و مدل‌های رده بالای موبایل (برای دستگاه‌های قابل حمل) معرفی کند. این GPU درکنار مدل ارتقاء یافته RTX 3090 SUPER می‌توانند یک جهش قابل‌توجه را در عملکرد پردازنده‌های گرافیکی پرچم‌دار انویدیا ایجاد کنند. اما نمی‌توان انتظار داشت که این مدل‌ها خیلی سریع‌تر از RTX 3090 باشند که ۲۵۶ هسته CUDA کمتر از عدد مطرح شده دارد.

پیش از این هم Kopite7kimi در توییتر ادعایی مبنی بر آغاز روند توسعه نسخه‌ی SUPER پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 30 مطرح کرده بود. Kopite7kimi در ادامه خاطر نشان کرده که در پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 30 SUPER Refresh خبری از تغییر لیتوگرافی یا نود پردازشی نخواهد بود. پردازنده گرافیکی GA103 یکی از مدل‌هایی است که در این سری خواهیم دید. البته براساس اطلاعات این توییت، ظاهراً SKUهای دیگری هم وجود خواهد داشت. گفته می‌شود پردازنده GA103 یک نسخه جدید با پسوند S را نیز دریافت می‌کند که اندازه کوچکتری داشته و به‌جای رابط ۳۲۰ بیت نسخه معمولی GA103 و ۳۸۴ بیت پردازنده GA102 از یک کنترلر حافظه ۲۵۶ بیت برخوردار خواهد بود.

کارت گرافیک RTX 3090

شایعات جدیدی که در خصوص پردازنده‌های گرافیکی سری SUPER مطرح شده، با معرفی کارت گرافیک‌ جدید Intel ARC همزمان شده است. محصولاتی که برای عرضه در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده و می‌توانند تنور رقابت در حوزه پردازنده‌های گرافیکی را داغ‌تر کنند. با فرض صحیح بودن اطلاعات این شایعه، کارت گرافیک GeForce RTX 3090 SUPER قطعاً ارزان‌تر از RTX 3090 نخواهد بود.

در پایان نظرات خود را در این رابطه با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.  


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده