نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۲

برتری پردازنده Core i9-12900K بر پرچمدار AMD در نتایج بنچمارک فاش شده

نتایج جدیدی از بنچمارک پردازنده Intel Core i9-12900K، پرچم‌دار ۱۶ هسته‌ای اینتل از سری Alder Lake منتشر شده، برتری قابل ملاحظه آن را در مقایسه با Ryzen 9 5950X، پرچم‌دار ۱۶ هسته‌ای AMD نشان می‌دهد.

جدیدترین نتایج بنچمارک پرچم‌دار پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری Alder Lake یعنی Intel Core i9-12900K در دیتابیس Geekbench 5 مشاهده شده است. این CPU در جریان این تست با سرعت کلاک بیس ۳.۲۰ گیگاهرتز عمل کرده اما فرکانس بوست کلاک آن به درستی نشان داده نشده است. در این بررسی، از یک حافظه رم ۳۲ گیگابایتی DDR5-4800 در یک پلتفرم منطبق با استاندارد پردازنده‌های Alder Lake که باید یکی از مادربردهای Z690 باشد، استفاده شده است. قبل از اینکه به اعداد و ارقام عملکرد این CPU بپردازیم، نگاه کوتاهی به مشخصات فنی پرچم‌دار جدید اینتل خواهیم داشت. اگر به خاطر داشته باشید، قبلاً هم اخباری در رابطه با تست این پردازنده را توسط سازندگان مادربردهای Z690 پوشش داده بودیم.

مشخصات فنی پردازنده دسکتاپ ۱۶ هسته‌ای و ۲۴ رشته Intel Core i9-12900K

همان‌طور که اشاره شد، Intel Core i9-12900K پرچم‌دار سری Alder Lake از نسل دوازدهم پردازنده‌های دسکتاپ اینتل خواهد بود که از یک ساختار دوگانه‌ی ۱۶ هسته‌ای شامل ۸ هسته قدرتمند Golden Cove درکنار ۸ هسته بهینه Gracemont بهره می‌برد. هسته‌های قوی یا اختصاراً P در حداکثر فرکانس بوست ۵.۳ گیگاهرتز عمل کرده درحالی‌که نهایت سرعت هسته‌های بهینه یا E به ۳.۹ گیگاهرتز می‌رسد. این CPU از ۳۰ مگابایت حافظه کش L3 برخوردار بوده و توان مصرفی آن برای PL1 به ۱۲۵ و PL2 به ۲۲۸ وات می‌رسد.

نتایج بنچمارک پردازنده دسکتاپ ۱۶ هسته‌ای / ۲۴ رشته Core i9-12900K

اما در خصوص نتایج بنچمارک Intel Core i9-12900K باید با امتیاز چشمگیر ۱۸۹۲ در تست تک هسته و نمره ۱۷۲۹۹ در تست چندهسته‌ای شروع کرد. این نتایج، عملکرد پرچم‌دار Alder Lake را در تست تک هسته‌ای ۲ درصد بالاتر از پرچم‌دار خانواده Rocket Lake یعنی 11900K قرار دادهُ درحالی که این اختلاف در تست چندهسته‌ای به ۲۲ درصد می‌رسد. این اعداد، تراشه‌ی Core i9-12900K را در جایگاه سریع‌ترین پردازنده‌ی دسکتاپی که تاکنون ساخته شده قرار می‌دهد و قضیه جایی جالب‌تر می‌شود که هنوز چند ماه تا زمان عرضه‌ی این CPU فاصله داریم و هنوز می‌توان به بهبود نتایج تست‌ها امیدوار بود.

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9-12900K

اما در مقام مقایسه باید گفت که پرچم‌دار جدید اینتل به‌راحتی از سد AMD Ryzen 9 5950X عبور می‌کند. اختلاف نمایندگان اینتل و AMD در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب به ۱۱ و ۴ درصد می‌رسد و این درحالی است که این اعداد هنوز از عملکرد اولیه‌ی این CPU حکایت دارند. ضمن اینکه اصلاً این بنچمارک روی سیستم‌عامل ویندوز 11 اجرا نشده است؛ موضوعی که می‌تواند در نتایج به‌دست آمده بسیار مؤثر باشد. اما AMD هم در این بین ساکت ننشسته و قصد دارد با کاهش چشم گیر قیمت محصولات خود مجدداً در رقابت با رقیب خود پیشی بگیرد. اقدامی که البته باتوجه‌به آماده شدن تیم سرخ برای عرضه‌ی پردازنده‌های جدید و 3D V-Cache رایزن چند ماه پس از عرضه‌ی پردازنده‌های Alder Lake، کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد.

تست تک هسته Intel Core i9-12900K

تست چند هسته Intel Core i9-12900K

پیش از این هم نتایج بنچمارک منتسب به پردازنده Intel Core i9-12900K برتری قابل‌توجه آن نسبت به AMD Ryzen 9 5950X را نشان می‌داد. این آمار که به تست عملکرد Cinebench R20 تعلق داشتند از یک اختلاف ۲۵ درصدی بین پرچم‌دار جدید اینتل و سریع‌ترین تراشه‌ی سری Ryzen 5000 شرکت AMD حکایت داشت.

انتظار می‌رود اینتل پردازنده‌های Alder Lake را در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند. این تراشه‌ها از تکنولوژی PCIe5.0 و DDR5 درکنار معماری جدید و دوگانه‌ی خود برخوردار خواهند بود. استانداردهایی که مایکروسافت نیز برای سیستم‌عامل ویندوز 11 در نظر گرفته است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده