نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۳

پیدا شدن دستکش پلاستیکی داخل یک کارت گرافیک RTX 3090

یکی از خریداران کارت گرافیک‌های Nvidia RTX 3090 بعد از اینکه دمای عملکرد GPU به‌طور غیرعادی بالا رفته، متوجه وجود یک دستکش انگشتی پلاستیکی داخل پدهای حرارتی آن شده است.

تصور کنید که در این شرایط بازار بیش از ۱۵۰۰ دلار برای یک کارت گرافیک RTX 3090 Founders Edition بپردازید و بعد از نصب راه اندازی، متوجه دمای بالای ۱۱۰ درجه‌ای آن شوید. یک کاربر ردیت بعد از تجربه‌ی این اتفاق به این نتیجه رسیده که حتماً مشکلی در قطعات داخلی این GPU وجود دارد؛ اما بعد از باز کردن این کارت، نتیجه غیرمنتظره‌تر از چیزی بوده که تصور می‌شد.

اوایل این ماه بود که وبسایت Igor’s Lab گزارشی مبنی بر باقی ماندن تمام پدهای حرارتی داخل یک کارت گرافیک AMD Radeon 6700 XT منتشر کرده بود. این پدها اساساً نوارهای کوچک پلاستیکی هستند که باید قبل از آماده شدن محصول نهایی از GPU جدا شوند. حالا antonyjeweet بعد از باز کردن این GPU برای جدا کردن این پدها با چیز غیرمنتظره‌ای مواجه شده و آن هم پیدا شدن یک دستکش انگشتی باقی مانده داخل پدهای حرارتی بوده است.

وجود دستکش پلاستیکی داخل کارت گرافیک RTX 3090

این کاربر دراینباره می‌نویسد:

«حالا فهمیدم چرا دمای مموری من خیلی سریع به بالاتر از ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسید؛ حالا و بعد از رفع این مشکل دمای عملکرد GPU در بیشترین حالت و بعد از ۱.۵ ساعت اجرای تست‌های شدید، نهایتاً به ۸۶ درجه می‌رسد.»

جالب اینجا است که انویدیا نسبت به این اتفاق چه واکنشی داشته است؛ آن‌ها در ابتدا از پذیرش این مشکل به‌عنوان ایرادات ذکر شده در گارانتی محصول خودداری کردند، به این دلیل که antonyjeweet خود اقدام به باز کردن قطعات GPU کرده بود. تا به اینجای کار همه چیز استاندارد پیش رفته است؛ اما بعد از اینکه مشخص شده یک نفر در خط مونتاژ یک کارت گرافیک Founders Edition دستکش پلاستیکی خود را داخل آن‌جا گذاشته، این شرکت پذیرفته که به این کاربر کمک کند. وی در اینباره می‌نویسد:

«انویدیا در ابتدا به من گفت که به خاطر باز کردن GPU امکان استفاده از گارانتی را از دست دادم اما بعد از اینکه این عکس را به آن‌ها نشان دادم آن‌ها گفتند که استثنائاً به شما گارانتی خواهیم داد. البته قرار نیست کارت را تعویض کنند، به من گفتند که اگر GPU به درستی عمل می‌کند آن را نگه دارم، فقط اگر نیاز به تعمیر داشته باشد این کار را انجام می‌دهند.»

کارت گرافیک RTX 3090

اگر به این فکر می‌کنید که اصلاً چطور ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد، پاسخ درست این است که تقریباً کل جهان با مشکل کمبود چیپ مواجه است و کاربران فقط به‌دنبال این هستند که در سریع‌ترین حالت ممکن کنسول، CPU یا GPU خود را تحویل بگیرند. این فشار و حجم بالای تقاضا باعث می‌شود که ضریب خطا نیز بالاتر رفته و چنین اتفاقای در خطوط تولید رخ دهد. مثلاً در یکی از کارخانه‌های وابسته به زنجیره تولید اپل و سامسونگ که در ویتنام قرار دارد، ۱۵۰ هزار نفر نیرو حتی شب‌ها را در محل کار خود می‌گذرانند یا مثلاً یکی دیگر از شرکت‌های تولید کننده تراشه‌های نیمه رسانا در تایوان باوجود شدت شیوع ویروس کرونا در این کشر برخی مهاجران را مجبور به زندگی در اقامتگاه‌های مشترک کرده است.

اما جنبه‌ی مثبت قضیه این است که حداقل همه چیز به خوبی پیش رفته است. فقط این اتفاقات به همه یادآوری می‌کند که گاهی اوقات محصولات لوکس تکنولوژی هم آنطور که تبلیغ می‌شود بدون نقص و ایراد نخواهند بود. در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده