نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۱

پردازنده Intel Core i9-12900K در کنار مادربرد Z690-E دیده شد

نتایج تست بنچمارک PugetBenchmark، اطلاعات مربوط‌به عملکرد پردازنده نسل دوازدهمی Intel Core i9-12900K را فاش می‌کند؛ در این تست از یک مادربرد Asus ROG STRIX Z690-E استفاده شده است.

پردازنده Intel Core i9 12900K پرچم‌دار دوازدهمین نسل از پردازنده‌های اینتل موسوم به Alder Lake-S است که به‌تازگی نتایج عملکرد آن به همراه نام کامل و دقیق این CPU در وبسایت PugetBenchmark دیده شده است. این اولین اطلاعاتی است که با اشاره به نام صحیح و کامل این پردازنده منتشر شده و علاوه‌بر نتایج بنچمارک، به یکی از مادربردهای نسل جدید Z690 از شرکت ایسوز نیز اشاره دارد. ظاهراً این CPU با استفاده از یک مادربرد ROG STRIX Z690-E Gaming WiFi مورد بررسی قرار گرفته و درکنار آن ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR5-4800 نیز استفاده شده است.

بنچمارک Intel Core i9-12900K

پرچم‌دار جدید اینتل، در تست عملکرد نرم‌افزار Adobe After Effects امتیازات کلی ۱۵۴۱ و ۱۵۷۳ و ۱۵۷۵ را کسب کرده که همان‌طور که می‌دانید این تست، یک بنچمارک پردازنده گرافیکی محسوب می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از نتایج آن برای مقایسه بین CPUها استفاده کرد. اما در حال حاضر این تنها مواردی است که در دسترس قرار دارد. به‌منظور مقایسه، می‌توان از ابزار جستجوی داخلی سایت PugetBench استفاده کرد که البته نتایج به‌دست آمده مغایرت و اختلافات زیادی دارد.

بنابراین باید از نتایج بنچمارک خود PugetBennch استفاده کرد. این سایت معمولاً به‌طور منظم به بررسی جدیدترین دستاوردهای صنعت سخت‌افزار می‌پردازد که جمله‌ی این موارد می‌توان به پردازنده Core i9-11900K اینتل از نسل Rocket Lake اشاره کرد. اینتل در ماه مارس این CPU را به بازار عرضه کرده بود. با مقایسه نتایج بنچمارک این CPU با i9-12900K می‌توان مشاهده کرد که پرچم‌دار جدید اینتل همه‌ی رقبا را در این زمینه کنار می‌زند. البته باید توجه داشت که تست‌های مربوط‌به پردازنده Core i9-11900K با استفاده از یک کارت گرافیک RTX 3080 انجام گرفته که اعتبار این مقایسه را زیر سؤال می‌برد.

با یک نگاه کوتاه به نتایج بررسی اخیر PugetBench از پردازنده Core i9-11900K با استفاده از یک کارت گرافیک RTX 3090 می‌توان گفت که نتایج به‌دست آمده از عملکرد این CPU در مقایسه با Core i9-12900K تقریباً یکسان است. لازم به ذکر است که در این تست نیز از مادربرد ایسوز استفاده شده است.

پردازنده Intel Core i9-12900K یک CPU شانزده هسته‌ای است که از ساختار دوگانه و جدید اینتل متشکل از ۸ هسته قدرتمند (Performance) و ۸ هسته بهینه (Efficient) استفاده می‌کند. انتظار می‌رود فرکانس بوست این CPU به ۵.۳ گیگاهرتز و توان مصرفی آن به ۱۲۵ وات برسد. این یک پردازنده پرچم‌دار سری K محسوب می‌شود و درحال حاضر برای عرضه در ماه نوامبر برنامه‌ریزی شده است.

نتایج بنچمارک PugetBenchmark

پردازنده‌های سری Intel Alder Lake-S از تکنولوژی حافظه DDR5 و استاندارد ارتباطی PCIe Gen5 پشتیبانی می‌کنند. دو ویژگی کاملاً مدرن که در حال حاضر توسط هیچ GPU پشتیبانی نمی‌شوند. در این پردازنده‌های از یک سوکت جدید LGA1700 استفاده شده که در مادربردهای Z690 یعنی دقیقاً مشابه موردی که در این منبع به کار رفته، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

OneRaichu چندی پیش ازطریق یک توییت اقدام به انتشار یک سری نتایج مربوط‌به تست عملکرد Cinebench R20 از این CPU کرده بود که نشان می‌داد پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای Core i9-12900K با یک اختلاف ۲۵ درصدی، سریع‌ترین تراشه‌ی سری Ryzen 5000 شرکت AMD یعنی Ryzen 9 5950X را پشت سر می‌گذارد. 

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده