نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۴

پشتیبانی پلتفرم AMD AM5 از استاندارد DDR5 و PCI-E 4.0

اسناد جدیدی که در رابطه با پلتفرم AM5 فاش شده نشان می‌دهد مادربردهای سری 600 از استاندارد حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کنند.

اخیراً وبسایت رسمی شرکت Gigabyte مورد حمله‌ی هکرهای باج‌افزار قرار گرفته و اسناد محرمانه‌ای در ارتباط با این شرکت و همچنین اینتل و AMD به‌دست هکرها افتاد. حالا و در یکی از جدیدترین اطلاعاتی که از میان همین اسناد منتشر شده، پشتیبانی نسل جدید سوکت‌های AMD از استاندارد حافظه DDR5 به تأیید منابع معتبر رسیده است. ظاهراً پلتفرم AM5 در یک پیکربندی کانال دوگانه که امکان نصب حدکثر چهار ماژول RAM را فراهم می‌کند، از DDR5 پشتیبانی  خواهد کرد. چند سالی است که در محصولات دسته «کاربران عمومی» این تعداد رعایت می‌شود.

در این ساختار، ۱۶ مسیر به پردازنده گرافیکی اختصاص یافته و از سوی دیگر، خطوط PCI-Express 4.0 از CPU وارد می‌شوند. چهار لاین نیز برای حافظه پرسرعت M.2 NVME SSD در نظر گرفته شده و چهار لاین دیگر نیز در اختیار یک کنترلر USB 4.0 قرار گرفته که می‌تواند به‌عنوان یک پورت ارتباط نمایشگر جانبی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. دو خروجی ویدیویی، دو پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.2 Gen2، کانکتورهای صدا و پورت‌های BIOS نیز در میان سایر مسیرهای ارتباطی از CPU قرار دارند.

ساختار سوکت های AMD AM5

یک تعداد مسیر PCI-E 4.0 نیز درکنار این تراشه قرار داده شده که ازطریق چهار لاین به CPU متصل می‌شوند. این مسیرها برای پورت‌های NVME، LAN، ماژول Wi-Fi و سایر لوازم جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌بر آن می‌توان به پشتیبانی از پورت USB 3.2 با سرعت ۱۰ و ۲۰ گیگابیت بر ثانیه، سازگاری با USB2 و چند پورت SATA اشاره کرد.

به‌طور کلی می‌توان گفت که به جز پشتیبانی از DDR5 و USB4 تغییر خاص دیگری در ساختار ورودی/خروجی AM5 نسبت به نسل قبل دیده نمی‌شود. باید دید که AMD چه زمانی تصمیم به ورود به فناوری PCI-E 5.0 خواهد گرفت؛ چیزی که بعید است حداقل تا عرضه پردازنده‌های سری Ryzen 8000 و 9000 به آن نیاز داشته باشد. بنابراین باید مادربردهای سری 700 یا 800 را برای این منظور در نظر داشته باشیم.

این درحالی است که همین دیروز خبری مبنی بر پشتیبانی نسل جدید پردازنده‌های اینتل از استانداردهای DDR5 و PCIe 5.0 منتشر شد. اینتل تأیید کرده که پردازنده‌های دسکتاپ نسل دوازدهمی این شرکت موسوم به Alder Lake-S با پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 و نسل پنجم درگاه‌های PCI-Express، نرخ انتقال داده را در مقایسه با نسل فعلی DDR4 و PCI-Express Gen 4 بیش از دو برابر افزایش خواهند داد. پشتیبانی از PCI-Express Gen 5.0 پهنای باند انتقال داده را به ۳۲ گیگابیت بر هر خط رسانده تا دوبرابر بیشتر از استاندارد PCIe Gen 4 پهنای باند در اختیار بگذارد. PCIe Gen 5 عملاً امکان استفاده از تراشه‌های فوق سریع NVMe SSD با سرعت‌های فراتر از ۱۰ گیگابایت بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند.

ساختار نسل جدید پلتفرم AMD AM5

پیش از این هم اطلاعاتی ازطریق یک منبع غیررسمی در رابطه با نسل جدید پلتفرم‌های دسکتاپ AMD فاش شده بود که تغییر سوکت PGA به LGA و همچنین پشتیبانی از حافظه‌های دو کاناله DDR5 محوریت اصلی آن را تشکیل می‌داد. براین اساس گفته می‌شد پلتفرم AMD AM5 بزرگ‌ترین جهش را در میان محصولات چند سال اخیر تیم قرمز رقم خواهد زد. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات آن، تغییر سوکت PGA به LGA است. پلتفرم AM5 به یک سوکت LGA 1718 مجهز شده و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، شامل ۱۷۱۸ پین برای ارتباط با پردازنده مرکزی سیستم است. درواقع این تعداد، ۱۸ عدد بیشتر از سوکت Intel LGA 1700 است که از پردازنده‌های نسل جدید Alder Lake پشتیبانی می‌کند. بنابراین دیگر قرار نیست تراشه‌های رایزن را با پین‌هایی که از قسمت زیری به آن متصل شده ببینیم، بلکه اینبار پدهای ارتباطی (از جنس طلا) را داریم که قبلاً در CPU های دسکتاپ اینتل نیز مشاهده کردیم.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده