نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۹

عرضه کارت گرافیک‌ GeForce RTX 4000 در سال ۲۰۲۳

پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace انویدیا که قرار است در کارت گرافیک‌های سری RTX 4000 مورد استفاده قرار بگیرند، از تابستان ۲۰۲۲ وارد فاز تولید شده و تا سال ۲۰۲۳ در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.

Greymon55 از منابع غیررسمی و مشهور توییتری مدعی شده که فرایند تولید پردازنده‌های گرافیکی Lovelace از اواسط سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. از آنجایی که فاصله بین آغاز روند تولید تا عرضه محصولات جدید انویدیا معمولاً کمتر از یک سال است، انتظار می‌رود تا اوایل سال ۲۰۲۳ شاهد عرضه کارت گرافیک‌های سری RTX 4000 باشیم.

اما مدل AD102 که به‌عنوان پردازنده گرافیکی مورد استفاده در کارت گرافیک پرچم‌دار سری RTX 4000 شناخته می‌شود نیز احتمالاً تا قبل از ۲۰۲۲ آماده تولید نخواهد شد. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش بروند، انتظار می‌رود تا اواخر سال آینده میلادی شاهد تولید این مدل باشیم.

تولید عمده پردازنده‌های گرافیکی Lovelace نیز باید تا اواسط سال ۲۰۲۲ آغاز شود تا در اوایل ۲۰۲۳ شاهد عرضه اولین سری از کارت گرافیک‌ جدید انویدیا باشیم. انتظار می‌رود که کارت گرافیک‌ GeForce RTX 40 بعد از دو نسل جهش بین نسلی مشابهی را در مقایسه با سری GeForce RTX 30 ارائه کنند. پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 که براساس معماری Ada Lovelace و تکنولوژی ساخت ۵ نانومتری TSMC تولید می‌شوند که با وجود توان مصرفی بسیار بالایی که دارند، اعداد و ارقام مربوط‌به کارایی و عملکرد GPU را با جهش چشمگیری مواجه خواهند کرد.

توییت Greymon55 درباره زمان آغاز تولید پردازنده های گرافیکی جدید انویدیا

درمورد سرعت کلاک سری Ada Lovelace نیز گفته می‌شود متوسط فرکانس مدل‌های مختلف آن‌ بین ۲.۲ تا ۲.۵ گیگاهرتز متغیر خواهد بود. در صورت صحت داشتن این اطلاعات، باید گفت که پیشرفت قابل قبولی را در مقایسه با میزان متوسط ۱.۷ تا ۱.۹ گیگاهرتز در سری امپر شاهد هستیم. کارت گرافیک‌ سری پاسکال نیز فرکانس کلاک بسیار چشمگیری داشتند و درواقع اولین پردازنده‌هایی بودند که به مرز ۲ گیگاهرتز دست پیدا می‌کرد.

مدل پرچم‌دار RTX 4090 یا هر نامی که برای مدل مبتنی بر پردازنده AD102 در نظر گرفته شود، باید به ۱۸۴۳۲ هسته CUDA مجهز شده باشد. با این مشخصات، باید در فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز ۸۰ ترافلاپس توان گرافیکی را دریافت کنیم که عدد خیره کننده‌ای به‌نظر می‌رسد. در صورتی که این پیش‌بینی‌ها درست از آب درآید، پرچم‌دار سری 40 حدود دو برابر قوی‌تر RTX 3090 خواهد بود. این شایعات با ادعای افزایش حداکثر ۲.۵ برابری توان پردازنده‌های Ada Lovelace نسبت به نسل قبل نیز مطابقت دارد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده