نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۴

ادامه روند محدودیت در عرضه محصولات انویدیا تا اواخر سال ۲۰۲۲

جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا انتظار دارد تا محدودیت در وضعیت عرضه محصولات این شرکت تا بیشتر طول سال آینده میلادی نیز ادامه داشته باشد.

جنسن هوانگ تنها یک ماه بعد از عرضه کارت‌های گرافیک سری NVIDIA GeForce RTX 30 از انتظارات نه‌چندان خوش بینانه‌ای که برای عرضه محصولات این شرکت در سال ۲۰۲۱ داشت، سخن گفته بود. اما به هیچ وجه خبر نداشتیم که اظهارات هوانگ در نشست پرسش و پاسخ GTC Digital 2022 تنها به بخش کوچکی از اتفاقات بی‌سابقه‌ای که سرانجام در بازار پردازنده‌های گرافیکی مشاهده کردیم، اشاره داشته است. حالا و در شرایطی که در هشتمین ماه از سال ۲۰۲۱ قرار داریم، همچنان پیدا کردن کارت‌های گرافیک GeForce RTX با قیمت‌های واقعی آن تقریباً کار غیرممکنی شده است.

البته از ماه می به این سمت، قیمت محصولات انویدیا به‌طور متوسط روند کاهشی به خود گرفته ولی همچنان با قیمت‌های مصوب فاصله‌ی زیادی داریم. حالا مدیرعامل انویدیا در گزارش مالی اخیر خود از وضعیت عملکرد این شرکت در دوره سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ اظهارات تازه‌ای را در خصوص وضعیت کنونی بازار و پیش‌بینی ماه‌های آینده ارائه کرده است. وی در بخشی از پیام توییتری خود در اینباره می‌نویسد:

«در همین حال، ما به بخش قابل توجهی از تعهدات بلندمدت خود پایبند بودیم و همچنان به ایده‌ها و ابتکارعمل‌های خود در بازارهای مختلف می‌پردازیم. لذا به عقیده‌ی من، انتظار داریم تا بخش زیادی از سال آینده را شاهد برقراری محدودیت در وضعیت عرضه محصولات خود باشیم. این چیزی است که در حال حاضر از آینده پیش‌بینی می‌شود.»

کارت گرافیک RTX 3080

هوانگ در ادامه‌ی صحبت‌های خود به ثبت رکورد ۶.۵ میلیارد دلاری فروش ناخالص این شرکت در دوره سه‌ماهه اخیر اشاره کرده است. بالاترین رکورد فروش سه‌ماهه انویدیا درحالی ثبت می‌شود که بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده قطعات و تجهیزات الکترونیکی همچنان با یک محدودیت جهانی مواجه هستند. انویدیا در این نشست تأیید کرده که اکثر پردازنده‌های گرافیکی این شرکت درحال حاضر براساس سری LHR یا Lite Hash Rate تولید می‌شوند که با هدف ایجاد محدودیت در نرخ استخراج رمزارزها طراحی شده‌اند.

البته توسعه‌دهندگان نرم افزارهای ماینینگ اخیراً ادعا کردند که موفق به آزادسازی بخش زیادی از توان استخراج کارت‌های گرافیک این شرکت شدند. براین‌اساس، ۸۰ درصد پردازنده‌های گرافیکی که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ تحت برند GeForce تولید شدند، از نوع LHR بودند. ضمن اینکه وضعیت عرضه کارت‌های گرافیک ویژه ماینینگ CMP نیز ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است.

انویدیا حالا خود را برای عرضه کارت‌های گرافیک GeForce RTX 40 مبتنی بر معماری Ada Lovelace در سال آینده میلادی آماده می‌کند. شایعات اخیر از استفاده از تراشه‌های TSMC در مدل Foundry این محصولات حکایت دارد. البته برخی منابع می‌گویند انویدیا همچنان از تراشه‌های سامسونگ نیز در این سری استفاده خواهد کرد. در هرحال باتوجه به استفاده از تراشه‌های این شرکت در پردازنده‌های مختلف AMD (RDNA3) یا Intel (DG2) و انویدیا بعید به‌نظر می‌رسد که به این زودی‌ها شاهد بهبود روند عرضه و دسترسی به پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید در سال ۲۰۲۲ باشیم.

در پایان می‌توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده