نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۱

افشای مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهمی سری Raptor Lake-S

کانال یوتیوب AdoredTV اطلاعات جدیدی از نسل جدید پردازنده‌های اینتل موسوم به Raptor Lake-S را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته که شامل جزئیاتی همچون تعداد هسته‌ها و توان مصرفی مدل‌های مختلف آن می‌شود.

خانواده پردازنده‌های سری Intel Raptor Lake-S از همان سبک طراحی هیبریدی یا دوگانه‌ی نسل Alder Lake بهره می‌برند. در این روش، از دو نوع هسته‌ی قدرتمند Golden Cove و هسته بهینه‌ی Gracemont در میکرو تراشه‌های CPU استفاده می‌شود. البته در نسل بعدی پردازنده‌های Alder Lake نوع جدید و ارتقاء یافته‌ای از هسته‌های قوی Golden Cove مورد استفاده قرار گرفته که با نام Raptor Cove شناخته می‌شوند. همچنین تعداد هسته‌های بهینه نیز در این نسل افزایش یافته است؛ به‌طوری که ظاهراً شایعات مربوط‌به دوبرابر شدن «هسته‌های کوچک» این نسل نیز تأیید شده است. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که پردازنده‌های این سری از پیکربندی ۸ + ۱۶ هسته (حداکثر ۲۴ هسته) در بالاترین مدل برخوردار باشند.

AdoredTV اظهار داشته که سری رپتور لیک در سه کانفیگ مختلف ۸ + ۱۶ هسته و ۸ + ۸ هسته و ۶ + صفر هسته عرضه خواهد شد. درواقع در این ویدیو، مشخصات تمامی مدل‌های سری Core i9، Core i7، Core i5 و Core i3 و حتی مدل‌های Pentium نیز فاش شده است. براساس فهرست ارائه شده، قوی‌ترین محصولات این سری با پسوند «K» با ۲۴، ۱۶ و ۱۴ هسته معرفی می‌شوند. جالب اینجا است که اینتل حتی در سال ۲۰۲۲ نیز پردازنده‌های دو هسته خود را به بازار عرضه خواهد کرد. درواقع مدل‌های Pentium منحصراً براساس این پیکربندی تولید می‌شوند و پردازنده‌های سری Core i3 نیز چهارهسته‌ای خواهند بود. ولی از سری Core i5 به بعد شرایط جالب‌تر می‌شود؛ چراکه مدل‌های مختلف این سری از ۱۰ تا ۱۴ هسته برخوردار هستند.

لاین آپ کامل سری Raptor Lake-S اینتل

انتظار می‌رود مدل پرچم‌دار Intel Core i9-13900K از ۲۴ هسته و توان مصرفی ۱۲۵ وات برخوردار باشد

اما چیزی که بین پردازنده‌های این نسل و نسل گذشته اشتراک دارد، میزان توان مصرفی مدل‌های مختلف آن است که از ۳۵ وات در مدل‌های رده پایین «T» تا ۶۵ وات برای پیشنهاد‌ها عمومی و ۱۲۵ وات برای مدل‌های رده بالای سری «K» را شامل می‌‍شوند. تنها مدل‌های پنتیوم هستند که از ۱۶ واحد EU یا واحدهای عملیاتی برخوردار هستند، درحالی که سایر CPUها به ۳۲ واحد پردازش گرافیکی مجهز شده‌اند. در این اسلایدها به معماری GPU مورد استفاده در این پردازنده‌ها اشاره‌ای نشده، اما انتظار می‌رود مشابه سری Alder Lake-S شاهد استفاده از مدل‌های Gen12.2 (Xe) باشیم.

ارتقاء عملکرد و هسته‌های بیشتر

پردازنده‌های Intel Raptor Lake-S توان پردازشی و عملکرد ارتقاء یافته‌ای را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کنند و همچنین IPC و فرکانس عملکرد آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت. پردازنده‌های مبتنی بر سبک معماری جدید اینتل از حافظه کش L2 بزرگتری نیز برخوردار خواهند بود. AdoredTV مدعی می‌شود که اینتل انتظار دارد فرکانس عملکرد پردازنده‌های نسل سیزدهمی آن‌ها حدود ۲۰۰ مگاهرتز افزایش یافته و در حالت توربو به ۵.۵ گیگاهرتز برسد. (اینتل در مدل‌های آنلاک شده‌ی Alder Lake-S به حداکثر ۵.۳ گیگاهرتز دست یافته بود.)

نسل بعدی پردازنده‌های Alder Lake از حافظه‌های ارتقاء یافته DDR5 نیز پشتیبانی خواهند کرد. تراشه‌های این نسل تا نرخ انتقال ۵۶۰۰ مگاترنسفر بر ثانیه را نیز پشتیبانی می‌کنند که در مدل‌های LPDDR5 موبایل به 6500MT/s نیز می‌رسد. این عدد قطعاً به سرعت پیشفرض حافظه‌های Raptor Lake-S تعلق دارد چراکه این میزان در نسل Alder Lake به 4800MT/s می‌رسید.

مشخصات پردازنده های Raptor Lake-S

جزئیات فنی سری Raptor Lake-S

براساس ادعای AdoredTV، اینتل پردازنده‌های Raptor Lake-S را تا اواخر سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد کرد. در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده