نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۴

عرضه پردازنده‌ های گرافیکی گیمینگ اینتل با برند ARC در سال ۲۰۲۲

شرکت اینتل در اقدامی غیرمنتظره، از برند Intel Arc برای کارت گرافیک‌های گیمینگ خود رونمایی کرد. علاوه‌بر این، اسامی خاصی که به معماری پردازنده‌ها و مدل‌های مختلف آن نسبت داده شده در این پیام معرفی شده است.

اینتل به‌تازگی از برند کارت گرافیک‌های رده بالای گیمینگ خود رونمایی کرده که براین اساس باید از این پس محصولات این شرکت را Intel Arc خطاب کنیم. برند Arc کلیه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این اینتل در حوزه پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ را پوشش داده و در نسل‌های متعدد سخت افزاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نخستین نسل از پردازنده‌های گرافیکی Arc، براساس معماری Xe HPG که با اسم رمز Alchemist نام‌گذاری شده، تولید و به بازار عرضه خواهند شد. پیش از این، در اخبار و مقالات از کد DG2 برای این محصولات استفاده می‌شد.

راجر چندلر، مدیرکل محصولات گرافیکی و خدمات مشتریان در شرکت اینتل در پیامی می‌نویسد:

«امروز یکی از مهم‌ترین لحظات در مسیری است که چند سال قبل آن را آغاز کردیم. مرحله‌ای که در آن برند Intel Arc و نسل‌های پیش روی محصولات جدید سخت افزاریمان را با تعهدی عمیق و مداوم به جامعه‌ی گیمرها و تولیدکنندگان محتوا در سراسر جهان معرفی می‌کنیم. تیم‌های متخصص ما سخت مشغول انجام کارهای بی‌نظیر خود هستند تا در زمان عرضه‌ی این محصولات در سال آینده، از ارائه‌ی یک تجربه درجه یک و بی‌نقص به مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل شود.»

پردازنده های گرافیکی گیمینگ اینتل آرک

بنابراین «اینتل آرک»، برند جدید اینتل برای کارت گرافیک‌های رده بالای این شرکت است که دیروز و به شکل غیرمنتظره‌ای معرفی شد. درواقع پیشوند Arc درست مثل GeForce در محصولات انویدیا و Radeon در محصولات AMD در ابتدای نام کارت گرافیک‌های این شرکت قرار می‌گیرد تا رسماً آغازگر رقابت بین سری NVIDIA GeForce و AMD Radeon با Intel Arc در صنعت سخت‌افزار باشد. اما قرار گرفتن همه‌ی محصولات سری آرک تحت نام Alchemist وضعیت نام‌گذاری محصولات اینتل را کمی گیج کننده می‌کند. تازه تعدد اسامی به اینجا ختم نشده و در پیامی که در این رابطه منتشر شده، نام‌های Battlemage و Celestial و Druid نیز به سه نسل اول پردازنده‌های گرافیکی این سری نسبت داده شده است. درضمن همه‌ی این‌ها فقط نسخه‌های مختلفی از مورد اول یعنی Battlemage هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد که Battlemage احتمالاً فقط یک اسم رمز شیک‌تر برای معماری Xe HPG باشد که همین الان هم در یکی از نمونه‌های آزمایشی این محصولات با نام DG2 مورد استفاده قرار گرفته است و حالا طبق متنی که توسط این شرکت منتشر شده، باید آن را Alchemist خطاب کنیم. اگر شما هم با این اسامی کمی گیج شدید، فقط بهتر است بدانید که حداقل تنها نیستید.

GPUهای گیمینگ اینتل

اینتل در اطلاعیه خود اعلام کرده که Battlemage را با هدف تأمین الزامات DirectX 12 Ultimate طراحی کرده که می‌تواند بیانگر استفاده از قابلیت سخت‌افزاری و real-time ری تریسینگ و همچنین ویژگی‌هایی همچون مش شیدرها، سمپلر فیدبک و نرخ متغیر سایه زنی در میان سایر قابلیت‌های این GPU مدرن باشد.

علاوه‌بر این، در این متن به استفاده از یک مکانیزم مبتنی بر هوش مصنوعیِ فرایند سوپرسمپلینگ نیز اشاره شده که می‌تواند رقیب مستقیمی برای NVIDIA DLSS و AMD FSR باشد. اینتل اعلام کرده اولین محصولاتی که برپایه‌ی سیلیکون‌های Alchemist عرضه می‌شوند، تا سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در دسترس قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه مشخصات تکمیلی این پردازنده‌ها نیز در طول سال جاری به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده