نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۸

انتشار آپدیت برای مادربردهای مختلف جهت سازگاری با ویندوز 11

شرکت‌های سازنده مادربرد برای کمک به فعالسازی پیشفرض تراشه TPM به‌عنوان یکی از ملزومات نصب ویندوز 11، آپدیت‌ جدیدی را برای BIOS منتشر کردند.

لزوم استفاده از تراشه‌ TPM 2.0 برای پشتیبانی از ویندوز 11، برخی کاربران را نسبت به اینکه آیا سیستم آن‌ها از ویندوز جدید پشتیبانی می‌کند یا خیر، سردرگم کرده است. حالا کاربرانی که اقدام به جمع آوری سیستم‌های شخصی‌سازی شده با مادربردهای ایسوز یا Asrock کردند نیز می‌توانند با دریافت آپدیت جدید BIOS نسبت به فعالسازی TPM به‌صورت پیشفرض اقدام کنند. البته لازم به ذکر است که امکان فعالسازی TPM به‌صورت دستی و بدون دریافت محتوای این به‌روزرسانی نیز وجود دارد.

تراشه‌ی TPM 2.0 یا به‌صورت کامل، Trusted Platform Module، به بیان ساده، یک قطعه سخت‌افزاری است که یک لایه امنیتی بیشتر را به کامپیوترهای ویندوزی اضافه می‌کند. درواقع این قطعه به‌صورت قیزیکی از سیستم دربرابر حملات بدافزارها محافظت کرده و به حفظ امنیت اطلاعات کاربری کمک می‌کند. مایکروسافت TPM را به یکی از الزامات نصب ویندوز 11 تبدیل کرده و در غیر اینصورت اجازه استفاده از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل خود را نمی‌دهد. اکثر لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های پیش ساخته به‌صورت پیشفرض این قابلیت را فعال کرده‌اند؛ اما برخی کاربران سیستم‌های ساختگی ممکن است با مشکل عدم فعالسازی TPM مواجه شده باشند. حالا سازندگان مادربردها به فکر برطرف کردن این مشکل افتادند.

چیپ TPM 2.0 در مادربرد ایسوز

TPM در ابتدا به‌عنوان یک تراشه‌ی اضافی برای افزایش امنیت سیستم‌ها به برخی مادربردها اختصاص داده شده بود اما در سال‌های اخیر، مادربردها به‌صورت پیشفرض به این قطعات سخت‌افزاری مجهز شده‌اند. اگر کامپیوتر جدید شما از تست آمادگی برای نصب ویندوز 11 عبور نکرده یا TPM در بخش امنیت تنظیمات سیستم به‌صورت فعال نمایش داده نمی‌شود، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات BIOS این کار را به‌صورت دستی انجام دهید. البته روش انجام آن برای مادربردهای مختلف ایسوز، Asrock، گیگابایت یا MSI متفاوت است.

ایسوز جدیداً در وبسایت رسمی خود بخشی را برای دسترسی مستقیم به لینک دانلود جدیدترین نسخه BIOS تعبیه کرده که تنظیمات تمامی مادربردهای تحت پشتیبانی ویندوز 11 را به حالت fTPM درمی‌آورد. دستورالعمل انجام دستی این کار نیز در همین سایت قرار گرفته است.

Asrock نیز به‌روزرسانی جدیدی را برای سیستم‌عامل BIOS منتشر کرده که fTPM به‌صورت خودکار فعال می‌کند. در زمان انتشار این خبر، Gigabyte و MSI هنوز چنین آپدیتی را برای کاربران ارائه نکردند، اما مدتی است که فهرست مادربردهای پشتیبانی کننده از ویندوز 11 خود را منتشر کرده‌اند. شما می‌توانید ازطریق وبسایت رسمی MSI به دستورالعمل فعالسازی دستی fTPM دسترسی داشته باشید. گیگابایت نیز در نشست خبری ماه ژوئیه خود، جزئیات مادربردهای تحت پشتیبانی fTPM خود را منتشر کرده بود.

TPM 2.0 در تنظیمات ویندوز

کاربران ویندوز 10 بعد از فعالسازی fTPM در BIOS باید عبارت مربوط‌به TPM در تنظیمات سیستم خود را مشاهده کنند. برای دسترسی به بخش مربوطه، مسیر Windows Security > Device Security > Security Processor را دنبال کنید.

در پایان نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده