نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۷

کاهش قیمت کارت‌های گرافیک‌ RTX 3000 همزمان با گران‌تر شدن محصولات AMD

براساس آخرین آماری که از بازار فروش کارت‌ها گرافیک انویدیا و AMD منتشر شده، اخباری خوبی از کاهش قیمت محصولات تیم سبز به گوش می‌رسد.

داده‌های آماری وبسایت 3DCenter نشان می‌دهد که کارت‌ها گرافیک سری RTX 3000 یک بار دیگر با کاهش قیمت مواجه شده و بیش‌ازپیش به قیمت‌های واقعی نزدیک می‌شوند. افت ۶ درصدی قیمت این محصولات در بازار آلمان باعث شده تا میانگین قیمت کارت‌ها گرافیک جدید انویدیا به حدود ۱۴۴ درصد قیمت مصوب (MSRP) آن برسند. در بازه زمانی ۱۶ ژوئیه تا ۸ اوت دو بار شاهد افت ۳ درصدی قیمت این کارت‌ها بودیم.

نمودارهای ارائه شده نشان می‌دهد که پردازنده‌های گرافیکی Ampere از تاریخ ۲۲ ژانویه سال جاری در نزدیک‌ترین حالت به قیمت واقعی خود قرار دارند. محصولات تیم سبز در اوج گرانی‌ها تا ۳۰۰ درصد بالاتر از MSRP نیز فروخته می‌شدند.


نمودار قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که در تیم سرخ دقیقاً عکس این شرایط برقرار است. کارت‌ها گرافیک سری Radeon RX 6000 شرکت AMD از اوایل ماه می تا ۴ ژوئیه روند کاهش به خود گرفته بود اما رفته رفته دوباره به سمت بالا پیش می‌روند. کارت‌ها گرافیک AMD حدوداً ۱۵۹ درصد قیمت‌ متوسطی که توسط شرکت پیشنهاد شده به فروش می‌رسند که البته باتوجه به استفاده‌ی AMD از تراشه‌های TSMC در کارت‌ها گرافیک جدید خود، این شرایط منطقی به نظر می‌رسد. وضعیت کمبود تراشه‌های نیمه رسانای TSMC به نسبت حادتر از چیپ‌های سامسونگ است که در سری امپر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از طرفی، آمار جدیدی که از داده‌های پلتفرم استیم منتشر شده نیز مشکلات AMD در رقابت با انویدیا را به خوبی نشان می‌دهد. ظاهراً مجموع کل کارت‌ها گرافیکی که از سری Radeon RX 6000 به فروش رسیده، حتی به RTX 3090 نیز نمی‌رسد. درواقع این داده‌ها یک اختلاف یازده برابری را میان حجم فروش محصولات این دو شرکت نشان می‌دهند. ظاهراً کارت گرافیک GeForce RTX 3070 پرفروش‌ترین محصول تیم سبز بوده و در حال حاضر توسط ۱.۵۲ درصد کاربران استیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سمت مقابل AMD بهترین عملکرد خود را با کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT تجربه می‌کند. این کارت ۰.۱۲ درصد کل پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده کاربران استیم را به خود اختصاص داده است.

درصد استفاده کاربران استیم از کارت گرافیک‌های AMD

در مورد وضعیت دسترسی به کارت‌ها گرافیک RTX 3000 نیز شرایط تقریباً ثبات باقی مانده است. RTX 3060 Ti و RTX 3070 Ti همچنان کمیاب‌ترین پیشنهاد‌ها انویدیا در بازار به شمار می‌روند و درباره محصولات AMD نیز نام RTX 6800 و RTX 6800 XT به گوش می‌رسد.

در پایان نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده