نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۸

Samsung Foundry از افزایش قیمت تراشه‌های نیمه رسانای خود خبر داد

Samsung Foundry، تولید کننده تراشه‌های نیمه هادی در کره جنوبی از افزایش هزینه‌های تولید چیپ و در نتیجه قیمت عرضه این محصولات خبر داده که می‌تواند در قیمت تمام شده محصولات انویدیا نیز مؤثر باشد.

باتوجه به اینکه انویدیا از زمان عرضه پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 3000 از تراشه‌های دای / Die شرکت Samsung Foundry در محصولات خود استفاده می‌کند، اطلاعیه اخیر این شرکت مبنی بر افزایش هزینه تولید تراشه‌های نیمه رسانا می‌تواند منجر به افزایش نسبی قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا شود. ظاهراً راه اندازی خط تولید جدید سامسونگ فاندری در شهر پیونگتیک کرده جنوبی نیز در این هزینه‌ها نقش داشته است.

سامسونگ فاندری با هدف رقابت با TSMC و عرضه‌ی بیشتر محصولات خود، همزمان با کمبود تراشه‌های الکترونیکی در بازار، قصد دارد در کارخانه پیونگتیک خود به تولید تراشه‌های جدید با تکنولوژی ساخت ۵ و ۴ نانومتری بپردازد.  

البته باتوجه به اینکه قرارداد تأمین قطعات سامسونگ با شرکت‌هایی مانند انویدیا قبلاً و براساس قیمت‌های قبل بسته شده، قاعدتاً نباید بلافاصله انتظار افزایش قیمت کارت گرافیک‌های تولیدی را داشته باشیم؛ اما قطعاً قراردادهای جدید با قیمت‌های افزایش یافته همراه خواهد بود که نهایتاً بالا رفتن قیمت فروش محصولات این شرکت‌ها را اجتناب ناپذیر می‌کند. لذا فعلاً می‌توان امیدوار بود که قرارداد سامسونگ با انویدیا یک قرارداد بلند مدت باشد تا در شرایطی که قیمت کارت گرافیک‌های موجود در بازار سر به فلک می‌کشند، یک بار دیگر شاهد شوک مجدد به بازار نباشیم.

تولید تراشه های نیمه رسانا در سامسونگ

این درحالی است که با ورود به سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۱، گزارش‌ها از بهبود روند عرضه GPU به بازار و کاهش نسبی قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD حکایت داشت. با اینحال همچنان برخی محصولات این دو شرکت تا دو تا سه برابر قیمت‌های مصوب نیز به فروش می‌رسند. پی سی گیمرها از زمان معرفی کارت گرافیک‌های جدید، بی‌صبرانه منتظر فرصتی هستند که بتوانند این محصولات را با قیمت‌های واقعگرایانه‌تری تهیه کنند. ولی چندین ماه است که خبر امیدوار کننده‌ای از وضعیت بازار به گوش نمی‌رسد؛ حالا زمان مشخص می‌کند که آیا واقعاً از پیک قیمت‌ها عبور کردیم و می‌توان به آینده امیدوار بود یا اینکه شرایط به نحو دیگری رقم خواهد خورد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده