نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۸

شایعه: توان مصرفی بیش از ۴۰۰ وات پرچمداران نسل بعد انویدیا و AMD

3DCenter در گزارش جدید خود از شایعاتی که در توییتر مطرح شده، به احتمال توان مصرفی بسیار زیاد پردازنده‌های گرافیکی AMD NAVI31 و NVIDIA AD102 از نسل جدید اشاره کرده است.

براساس شایعات جدیدی که بین شماری از کاربران توییتر دست به‌دست می‌شود، پردازنده گرافیکی NVIDIA AD102 که مدل پرچم‌دار نسل جدید شرکت انویدیا به شمار می‌رود، احتمالاً بیش از ۴۰۰ وات برق مصرف خواهد کرد. طبق گفته‌های kopite7kimi و Greymon55، از فاش کنندگان اطلاعات انویدیا، این توان مصرفی این GPU بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات خواهد بود. البته ظاهراً این رنج TDP هنوز کاملاً قطعی نشده است؛ اما با فرض اینکه طراحی این GPU به مراحل نهایی خود رسیده باشد، می‌توان تصور کرد که این مقادیر بیش‌ازپیش می‌توانند به واقعیت نزدیک باشند.

در همین حین، Bondrewd از کاربران فروم Beyond3D که ظاهراً به اطلاعاتی از پردازنده‌های گرافیکی AMD Navi 31 در داخل این شرکت دسترسی داشته، جزئیات جدیدی از سایز چیپلت GPU و توان مصرفی آن را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است. همه‌ی این موارد با ادعای 3DCenter مبنی بر اندازه بزرگ die دوگانه پردازنده Navi 31 همخوانی دارند. در این گزارش ادعا شده بود که تراشه‌های محاسباتی RDNA3 به‌تنهایی ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلی‌متر مربع اندازه خواهند داشت. اما این مقادیر MCD و دیگر قسمت‌های احتمالی این GPU را در بر نمی‌گیرند. بنابراین احتمالاً بزرگی کل این پردازنده حدود ۸۰۰ میلی‌متر مربع باشد. Bondrewd در ادامه اعلام کرده که توان مصرفی Navi31 نمی‌تواند فراتر از ۵۰۰ وات باشد. 3DCenter با فرض درست بودن اندازه‌ی GPU تخمینی، انتظار دارد میزان TBP این کارت به ۴۲۰ تا ۴۵۰ وات برسد. 

شایعه توان مصرفی 400 وات پرچمداران جدید انویدیا و AMD

علاوه‌براین، wjm47196 از وبسایت Chiphell نیز اخیراً فاش کرده که فرایند طراحی پردازنده گرافیکی Navi 31 تکمیل شده و کارت گرافیک‌های مبتنی بر این معماری در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ معرفی خواهند شد. ضمن اینکه دکتر لیسا سو، مدیرعامل AMD نیز به‌تازگی تأیید کرده که پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 برای سال ۲۰۲۲ آماده می‌شوند. متأسفانه AMD خیلی وقت است که اطلاعاتی از مسیر پیش روی کارت گرافیک‌های مبتنی بر معماری RDNA منتشر نکرده است. بنابراین مجبوریم فعلاً به همین شایعات اکتفا کنیم.

همچنان این احتمال وجود دارد که انویدیا و AMD هنوز مشغول بهینه‌سازی مصرف انرژی پردازنده‌های گرافیکی جدید خود باشند، اما تمام شایعاتی که تاکنون مطرح شده، همگی به یک جهت مشترک اشاره دارد. اینکه AD102 و NAVI31 قطعاً توان مورد نیاز بالاتری خواهند داشت.

البته این دو GPU پرچم‌دار از نظر طراحی تفاوت زیادی با هم دارند و مهم‌ترین عامل تمایز آن‌ها طراحی MCM تراشه‌ی AMD دربرابر ساختار یکپارچه پردازنده انویدیا است. اما این موضوع به‌معنی عدم اشتراک جوانب مشابه دیگر نخواهد بود. مثلاً گفته می‌شود هردو GPU قرار است از 15+FP32 هسته برخوردار بوده و حداقل دوبرابر بهبود عملکرد را در مقایسه با پرچمداران فعلی تیم سبز و سرخ ارائه کنند. هنوز نمی‌دانیم که آیا چنین ادعایی واقعیت خواهد داشت یا خیر، اما اعداد و ارقامی که تاکنون به‌دست ما رسیده، بسیار امیدوار کننده هستند.

در پایان نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده