نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۶

ساخت پردازنده‌هایی در سطح محصولات اولیه AMD توسط یک شرکت چینی

یک شرکت فعال در حوزه تکنولوژی چینی با همکاری آکادمی علوم این کشور از پردازنده‌ی داخلی خود به نام 3A5000 رونمایی کرده است.

شرکت چینی Loongson Technology Corporation Ltd به همراه آکادمی علوم کشور چین از تولید پردازنده‌های جدیدی که از نظر عملکرد در سطح CPUهای اورجینال AMD Ryzen هستند خبر داد. این CPU که Loongson 3A5000 نام دارد، یک پردازنده چهار هسته‌ای با معماری بومی و ۶۴ بیت GS464V است و در ساختار آن از دو تراشه حافظه DDR4-3200، یک ماژول رمزگذاری اولیه، دو واحد بردار ۲۵۶ بیت در هر هسته و چهار واحد محاسبات منطقی گنجانده شده است.

پردازنده جدید Loongson Technology ازطریق چهار کنترلر HyperTransport 3.0 SMP عمل می‌کند که مشابه پردازنده‌های Xeons شرکت اینتل و Epycs از شرکت AMD، امکان استفاده از چند پردازنده 3A5000 در یک سیستم واحد را فراهم می‌کند. در ادامه گفته شده که Loongson برای لپ‌تاپ‌ها، سیستم‌های صنعتی و حتی برخی کاربردهای سرور پردازنده‌ خواهد ساخت.

پردازنده Loongson 3A5000

یکی از تفاوت‌های مهم پردازنده Loongson 3A5000 استفاده از ISA یا دستورالعمل‌های معماری بومی LoongArch است که اتفاقاً شباهت زیادی به x86 و ARM داشته و دیگر نیازی به استفاده از مجوزهای خارجی ندارد. LoongArch ظرفیتی نزدیک به ۲۰۰۰ پسوند اختصاصی و دستورالعمل‌های تبدیل کدهای باینری و همچنین تکنیک‌های مجازی سازی دارد. علاوه‌براین، سخنگوی شرکت سازنده این CPU گفته که Loongson 3A5000 با استاندارد MIPS364 سازگاری داشته و ۱۰ تا ۲۰ برابر کارآمدتر از ISA قبلی این شرکت است. ضمناْ گفته می‌شود این مدل ۳۰ درصد اطلاعات کمتری نسبت به 3A4000 تولید کرده و تقریباْ ۲ برابر سریع‌تر از آن است.

اما 3A5000 از نظر عملکرد تقریباً مشابه پردازنده‌های نسل ششمی اینتل و مدل‌های اولیه Ryzen عمل می‌کند. سخنگوی Loongson در ادامه گفته که این CPU در تست SPEC CPU2006 امتیاز ۸۰ را دریافت کرده است. ظاهراً شرکت Loongson Technology برنامه دارد تا در ادامه مدل ۱۶ هسته‌ای این پردازنده را که 3C5000 نامید می‌شود معرفی کند.

تولیدکنندگان چینی قطعات سخت‌افزاری در سال‌های اخیر سخت مشغول تلاش برای تولید پردازنده‌های بومی در این کشور‌ بودند که این مورد نیز نمونه‌ای از این اقدامات محسوب می‌شود. اواسط تیرماه بود که خبری مبنی بر طراحی و تولید دو پردازنده گرافیکی به‌صورت کاملاً بومی در کشور چین منتشر شد کع گفته می‌شد عملکردی در سطح پرچمداران سال ۲۰۱۷ انویدیا و AMD را ارئه خواهد کرد. شرکت چینی Jingjia Micro، تولید کننده پردازنده‌های گرافیکی از منطقه Changsha آماده‌ی عرضه اولین GPU رده بالای خود در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ است.

تولید کنندگان چینی علاوه‌بر این درحال کار روی پردازنده گرافیکی HPC خود نیز هستند که برای رقابت در حوزه پردازش کلاود و دیتا سنترها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

پردازنده 3A5000 شرکت Loongson قرار است تا اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه شود. شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده