نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۰

احتمال رونمایی پردازنده‌های Alder Lake در رویداد Innovation اینتل

مدیرعامل شرکت اینتل به‌تازگی زمان برگزاری رویداد جدید «Intel InnovatiON» را اعلام کرده و ضمناً در این بین اشاره غیرمستقیمی به پردازنده‌های نسل دوازدهمی این شرکت کرده است.  

پت گلسینگر (Pat Gelsinger) مدیرعامل شرکت اینتل در جریان وبکست جدید Intel Accelerate که به تغییر سبک نام‌گذاری فناوری تولید جدید این شرکت و همچنین محصولاتی که براساس لیتوگرافی جدید آن‌ها تولید خواهند شد اختصاص داشت، اعلام کرد که در تاریخ ۲۷ و ۲۸ اکتبر (۵ و ۶ آبان) یک رویداد دیگر به نام «Intel InnovatiON» برگزار خواهد شد. این رویداد هم به‌صورت حضوری و هم مجازی در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود. گلسینگر نحوه‌ی برگزاری این برنامه را «کاملاً دومنظوره» توصیف کرده و به وضوح به پوشش «تکنولوژی دوگانه (هیبریدی)» پردازنده‌های Alder Lake اشاره کرده است.

در متن معرفی رسمی این اطلاعیه نوشته شده:

«خوشحالیم که اولین رویداد از سری Intel ON را تحت عنوان Intel Innovation معرفی کنیم. این برنامه ۲۷ و ۲۸ اکتبر به‌صورت حضور و مجازی در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود.»

«کنفرانس تکنیکال جدید ما روی آخرین دستاوردهای فناوری در زمینه هوش مصنوعی، 5G، کلاود، Edge و به‌طور کلی راهکارهای پی سی تمرکز خواهد کرد.»

برنامه‌های این رویداد شامل:

  • آخرین اخبار درباره محصولات جدید
  • تجربه گسترش یافته‌ی توسعه‌دهندگان
  • تازه‌ترین نوآوری‌ها در اپلیکیشن‌ها
  • شبکه سازی و ایجاد جوامع

«با ما در Intel Innovation همراه باشید و آماده باشید تا آینده را بسازیم»

شماتیک پردازنده های Alder Lake

اینتل در رویداد Intel Accelerated تأیید کرد که پردازنده‌های Alder Lake و Sapphire Rapids از فناوری ساخت Intel 7 که پیش از این به نام 10nm Enhanced SuperFin شناخته می‌شد استفاده خواهد کرد. این شرکت وعده‌ی ارتقاء ۱۰ الی ۱۵ درصدی عملکرد ترانزیستورها نسبت به توان مصرفی در لیتوگرافی 10nm SuperFin را داده است.

پردازنده‌های Intel Alder Lake که به‌عنوان نسل دوازدهم CPUهای اینتل نیز شناخته می‌شوند، از سبک طراحی جدید Hybrid Technology برخوردار بوده و در ساختار آن از ترکیبی از هسته‌های کوچک (با بازده بالا) و بزرگ (با عملکرد قوی) استفاده می‌شود. اینتل هیچگاه مشخصات فنی پردازنده‌های Alder Lake را تأیید نکرده اما رندری که به‌تازگی فاش شده، به وضوح استفاده از ۸ هسته بزرگ و ۸ هسته کوچک را نشان می‌دهد.

پردازنده‌های Alder Lake علاوه‌بر DDR4 از تکنولوژی حافظه DDR5 نیز پشتیبانی خواهند کرد. علاوه‌بر این، سری آلدرلیک برای اولین‌بار در میان پردازنده‌های عمومی دسکتاپ از استاندارد نسل پنجم PCI Express پشتیبانی می‌کند. بعد از معرفی این پردازنده‌ها، نسخه رفرش شده‌ی آن که تحت عنوان Raptor Lake-S شناخته می‌شوند را خواهیم داشت احتمالاً باید بعد از معرفی معماری Zen4 توسط AMD معرفی شوند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده