نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰

اینتل نام فرایند ساخت +10nm و 7nm را به Intel 7 و Intel 4 تغییر داد

براساس اعلام شرکت اینتل، فناوری ساخت تراشه‌های این شرکت دیگر با مقیاس نانومتر نام‌گذاری نمی‌شوند. براین اساس، لیتوگرافی ۱۰ نانومتری این شرکت حالا به نام Intel 7 و فناوری ساخت ۷ نانومتری آن‌ها نیز Intel 4 نامیده می‌شوند.

Intel 7 نام جدید فناوری ساخت ۱۰ نانومتر Enhanced SuperFin است که براساس اعلام اینتل به مرحله تولید انبوه رسیده و نسبت به فناوری ساخت SuperFin حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود عملکرد را ارائه می‌کند. این نود (Node) که به نسل Alder Lake و Sapphire Rapids از پردازنده‌های اینتل اختصاص دارد، فناوری ارتقاء یافته‌ی روشی است که در ساخت پردازنده‌های Tiger Lake مورد استفاده قرار گرفته بود.

لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ مبتنی بر پردازنده‌های Alder Lake از امسال در دسترس کاربران قرار گرفته و طراحی پردازنده‌های آن از تکنولوژی پروسس Intel 7 استفاده خواهد شد.

تغییر نام تکنولوژی ساخت اینتل

علاوه‌بر این، Intel 4 نیز به‌عنوان نام جدید فناوری ساخت ۷ نانومتری اینتل در نظر گرفته شده است. این عدد برای جلوگیری از ایجاد سردرگمی و اشتباه گرفتن نسل قبلی آن یعنی Intel 3 انتخاب شده است. در این مدل وعده‌ی افزایش بازده عملکرد ۲۰ درصدی نسبت به توان مصرفی و در مقایسه با Intel 7 داده شده است. این نخستین باری است که از لیتوگرافی EUV برای این نود استفاده می‌شود. پردازنده‌های Granite Rapids در دیتا سنترها و سری Meteor Lake برای مصرف‌کنندگان عمومی اولین محصولاتی که از Intel 4 استفاده می‌کنند.

اینتل در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ از نود Intel 3 نیز رونمایی می‌کند. این فناوری ساخت، ۱۸ درصد ارتقاء عملکرد برحسب توان مصرفی را ارائه خواهد کرد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده