نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۹

افشای اطلاعات جدید از Radeon RX 7900 XT ، پرچمدار نسل جدید AMD

براساس شایعه‌ی جالبی که اخیراً منتشر شده، نسل جدید کارت گرافیک‌های AMD مبتنی بر معماری RDNA3 می‌تواند از ۱۳۵۶۰ پردازنده جریانی، یعنی نزدیک به چهاربرابر پرچم‌دار فعلی سری RDNA2 برخوردار باشد.  

ظاهراً AMD قصد دارد پرچم‌دار کارت گرافیک‌های جدید Radeon را به ۱۵۳۶۰ پردازنده جریانی یا Stream Processors مجهز کند که این به‌معنی افزایش چهاربرابری آن در مقایسه با Radeon RX 6800 از نسل فعلی است. علاوه‌بر این گفته می‌شود AMD در کارت گرافیک‌های RDNA 3 با هدف استفاده از WGP یا Work Group Processors، واحد محاسباتی یا Compute Unit را کنار خواهد گذاشت.

شایعات دیگری که در این خصوص مطرح شده، حاکی از آن است که AMD دیگر به سبک انویدیا با پهنای بالای گذرگاه حافظه GPU به طراحی معماری پردازنده‌های گرافیکی خود نخواهد پرداخت. در عوض قرار است با افزایش سایز کش و پهنای باند مبتنی بر تکنولوژی Infinity Cache، اندازه‌ی درگاه حافظه‌ی گسسته در یک مقیاس «مقرون‌به‌صرفه» مثل ۲۵۶ بیت حفظ شود. در مورد خود تراشه‌ی مورد استفاده نیز شایعه شده که در مدل پرچم‌دار Radeon RX 7900 XT از یک چیپ موسوم به Navi 31 استفاده خواهد شد. احتمالاً طراحی این ماژول به‌صورت چندگانه (حداقل دو Multi Die) انجام می‌شود که هریک به ۳۰ پردازنده WGP مجهز شده است.

انتظار می‌رود این دو تراشه روی یک سیلیکون نسل جدید که حالا یا TSMC N5 (5 nm) یا لیتوگرافی ۶ نانومتری اختصاصی TSMC برای AMD ساخته شود. محصولات جدید AMD مشابه نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی Lovelace از شرکت انویدیا در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌شوند.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده