نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۸

تکمیل طراحی کارت گرافیک‌ های سری RTX 40 با تراشه‌ ۵ نانومتری TSMC

براساس شایعات جدیدی در رابطه با نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا موسوم به Ada Lovelace منتشر شده، ظاهراً طراحی این سری با استفاده از تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC نهایی شده است.

طی روزهای گذشته، منابع مختلف به انتشار اطلاعات غیررسمی از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD و انویدیا مبتنی بر معماری RDNA3 و Hopper/Lovelace پرداختند. کاربر Greymon55 در توییتر نیز امروز اطلاعات مهمی را در اینباره منتشر کرده است. براین اساس گفته می‌شود طراحی پردازنده‌های گرافیکی Lovelace با استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC به مراحل نهایی رسیده و قطعاً در نسل بعدی محصولات انویدیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. درواقع این منبع ادعا می‌کند که فرایند طراحی به‌طور کامل به پایان رسیده و دیگر تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

نهایی شدن طراحی پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace به‌معنی این است که احتمالاً اطلاعاتی که طی هفته‌های اخیر در اینترنت منتشر شدند تا حد زیادی به واقعیت نزدیک باشند. البته هنوز جزئیاتی از معماری تراشه‌های این سری به‌دست ما نرسیده است.

منبع منتشر کننده‌ی این اطلاعات با اطمینان مدعی شده که معماری پردازنده‌های این سری از تکنولوژی پروسس ۵ نانومتری TSMC بهره‌مند شده اما مطمئن نیست که در اینجا منظور N5 است یا N5P. در شایعات قبلی تنها به تراشه‌های ۵ نانومتری این سری اشاره شده بود و صحبتی از نام TSMC یا سامسونگ به‌عنوان شرکت سازنده‌ی آن نبود.

توییت های مربوط به شایعات GeForce RTX 40 “Ada Lovelace

kopite7kimi به‌عنوان یکی از فاش کنندگان شناخته شده‌ی اطلاعات انویدیا که قبلاً هم مشخصات فنی تمامی مدل‌های سری Ampere را یک ماه مانده به اعلام رسمی، درست پیش‌بینی کرده بود، هنوز مطمئن نیست که انویدیا در کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 از پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace استفاده کند. این درحالی است که خود او در ماه می این مسئله را مطرح کرده بود. درواقع احتمال دارد استراتژی انویدیا به عملکرد تراشه‌های رقیب، به‌ویژه AMD RDNA3 بستگی داشته باشد. تراشه‌هایی که گفته می‌شود برای اولین‌بار از طراحی MCM در مصارف گیمینگ استفاده خواهند کرد.

بنابراین Kopite می‌گوید که همچنان این احتمال وجود دارد که انویدیا ابتدا به‌جای AD102، پردازنده‌های گیمینگ Hooper مانند GH202 را عرضه کند.

Moore’s Law is Dead به‌عنوان یکی دیگر از این منابع مطلع، احتمال اینکه Lovelace فقط به پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ اشاره نداشته باشد را مطرح کرده است. درواقع گفته می‌شد شاید انویدیا پردازنده‌های مورد استفاده در سیستم‌هایی مانند ماشین‌های خودران (با نام احتمالی Orin) را نیز در این سری جا دهد. این یوتیوبر ادعا کرده که انویدیا قبلاً صراحتاً گفته که سری Orin بر مبنای معماری Ampere ساخته می‌شود اما این شرکت تاکنون به سری Orin به‌عنوان یک خانواده از محصولات خود اشاره نکرده و این احتمال وجود دارد که این خانواده شامل Lovelace نیز بشود.

او همچنین از احتمال معرفی مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر برای خارج کردن AMD از دور رقابت در این سطح صحبت کرده و این موضوع را بسیار مورد اهمیت می‌داند.

شایعات مربوط به GeForce RTX 40 “Ada Lovelace

اما چیزی که بیشتر این منابع روی آن اتفاق نظر داشتند، زمان عرضه کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 است. براین اساس انتظار نمی‌رود که انویدیا تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ اقدام به به‌روز رسانی کارت گرافیک‌های گیمینگ خود کند که البته اتفاق غیرمنتظره‌ای هم نیست. این شرکت در مورد عرضه ۲ سال یکبار هریک از معماری پردازنده‌های خود بسیار محافظه کارانه عمل می‌کند.

در مورد مشخصات فنی پردازنده‌های نسل بعد انویدیا نیز تنها شایعه‌ی مربوط‌به ساختار داخلی GPU در دسامبر سال گذشته را در اختیار داریم که توسط Kopite مطرح شده بود. براین اساس گفته می‌شود GPU پرچم‌دار این سری (AD102) باید به ۱۴۴ مولتی‌پردازنده جریانی مجهز شود که در بیشترین حالت، ۱۸۴۳۲ هسته CUDA را در پی دارد. مسلماً این شرکت برای مقابله با محدودیت‌های عرضه تراشه‌های الکترونیکی، یک نسخه ضعیف‌تر مانند چیزی که در Ampere GA102 شاهد آن بودیم را به بازار معرفی خواهد کرد.

به جز این موارد، باید تا انتشار اطلاعات بیشتر منتظر ماند. در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده