نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰

انتشار اطلاعات جدید از زمان عرضه کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600

Radeon RX 6600 به‌عنوان دومین کارت گرافیک مبتنی بر پردازنده Navi 23 شرکت AMD تا اواخر فصل سوم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌شود؛ این اطلاعات یک روز بعد از انتشار خبر احتمال عرضه این کارت در ماه اوت به‌دست ما می‌رسد.

Coreteks، از اینسایدرهای صنعت سخت‌افزار در توییتر اطلاعات جدیدی از کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 6600 را منتشر کرده که با خبر روز گذشته مبنی بر احتمال عرضه هردو مدل RX 6600 در تاریخ ۱۱ اوت (۲۰ مرداد)، اختلاف دارد. براین اساس انتظار می‌رود AMD Radeon RX 6600 تا اواخر سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود. پردازنده‌های گرافیکی رده پایین Navi 24 نیز برای اواخر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده‌اند.

کارت گرافیک‌های سری AMD Radeon RX 6600 شامل دو مدل RX 6600 XT و RX 6600 می‌شوند که مدل XT با پردازنده‌ی گرافیکی Navi 23 XT/XTX موسوم به Dimgrey Cavefish و نسخه معمولی RX 6600 از پردازنده گرافیکی Navi 23 XL استفاده می‌کند. قبلاً گفته می‌شد این دو کارت به‌صورت همزمان و در یک تاریخ به بازار عرضه خواهند شد. حالا اخبار جدید نشان می‌دهد که بازه‌ی انتشار آن‌ها حداقل یک ماه فاصله خواهد داشت.

Coreteks گزارش داده که مدل غیر XT کارت گرافیک RX 6600 اواخر سه‌ماهه سوم سال یا اوایل سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. بنابراین زودترین حالتی که می‌توان برای آن متصور شد، ماه سپتامبر (حدفاصل شهریور تا مهرماه) است که یک ماه با تاریخ عرضه RX 6600 XT در مردادماه فاصله دارد. همچنین هفته‌ی آینده نیز یک رویداد معرفی خواهیم داشت که احتمال حضور کارت گرافیک‌های RX 6600 در آن بالاست. به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه فعلاً حرفی از نسخه غیر XT کارت گرافیک RX 6700 در میان نخواهد بود.

تصویر غیر رسمی از کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600

مشخصات فنی کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600

براساس جزئیاتی که تاکنون به‌دست ما رسیده، انتظار می‌رود کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600 از یک پردازنده گرافیکی Navi 23 XL متشکل از ۲۸ واحد محاسباتی یا ۱۷۹۲ پردازنده جریانی برخوردار باشد. این کارت علاوه‌بر این از ۳۲ مگابایت حافظه کش Infinity Cache بهره‌مند شده و تا ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 روی یک رابط ۱۲۸ بیتی خواهد داشت.

سرعت پین در ۱۶ مگابیت در ثانیه حفظ شده تا پهنای باند انتقال داده در آن به ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه برسد. درمورد قابلیت‌های استخراج رمزارزها نیز گفته می‌شود این کارت در زمان استخراج اتریوم از ۲۷ مگاهش بر ثانیه توان ماینینگ برخوردار است. همچنین این کارت در بحث عملکرد سینتیکی نیز ۷۸۰۵ امتیاز را در تست 3DMark Time Spy کسب کرده است.

کارت گرافیک‌های AMD Radeon RX 6600 در رده‌ی مدل‌های پریمیوم مناسب برای تجربه گیمینگ 1080p قرار می‌گیرند. شایعات جدید از قیمت ۳۹۹ دلاری مدل ۸ گیگابایتی Radeon RX 6600 XT حکایت دارد و توان گرافیکی آن را هم رده‌ی GeForce GTX 1080 Ti از شرکت انویدیا قرار می‌دهند. بنابراین با درنظرگرفتن توان گرافیکی این کارت باید گفت که همچنان قیمت نسبتاً بالایی برای آن در نظر گرفته شده است. به‌ویژه در شرایطی که مدل‌های قدیمی‌تری مانند RX 5700 XT نیز با قیمت‌های تقریباً مشابه عملکرد یکسانی را ارائه کرده تنها مزیت مدل‌های جدید نسبت به نسل RDNA 1، برق مصرفی پایین‌تر آن‌ها خواهد بود. Radeon RX 6600 نیز احتمالاً حدود ۲۹۹ دلار قیمت خواهد داشت اما باید منتظر اخبار رسمی ماند.

پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX 6600

پردازنده‌های گرافیکی "AMD Radeon RX 6000 Navi 24 “Beige Goby

در گزارش‌های اخیر گفته شده که سطح پایین‌ترین محصول جدید AMD از نسل پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 در بخش دسکتاپ، 'Navi 24 'Beige Goby است که تا اواخر سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌شود. پردازنده گرافیکی Navi 24 RDNA 2 از یک موتور SDMA و ۲ آرایه سایه زن برای مجموع ۸ پردازنده WGP و حداکثر ۱۶ واحد محاسباتی خود برخوردار است.

AMD به ازای هر واحد محاسباتی از ۶۴ پردازنده جریانی استفاده می‌کند که تعداد کل هسته‌های پردازنده گرافیکی Navi 24 را به ۱۰۲۴ می‌رساند که نصف ۲۰۴۸ هسته‌ی پردازنده Navi 23 با ۳۲ واحد محاسباتی است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده