نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۵

شایعه: CPU پرچمدار Intel Core i9-12900K تا ۲۵ درصد سریع‌تر از AMD Ryzen 9 5950X

نتایج بنچمارک منتسب به پردازنده Intel Core i9-12900K نشان می‌دهد که CPU رقیب AMD Ryzen 9 5950X با اختلاف قابل توجهی نسبت به پرچم‌دار ۱۶ هسته‌ای سری Alder Lake شکست می‌خورد.

OneRaichu در توییتر اقدام به انتشار یک سری نتایج مربوط‌به تست عملکرد Cinebench R20 از پردازنده پرچم‌دار نسل دوازدهمی اینتل کرده که به‌نظر می‌تواند مقایسه‌ی میان پردازنده‌های اینتل و AMD را برای ما ساده‌تر کند. براین‌اساس، پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای Core i9-12900K از سری Alder Lake با یک اختلاف ۲۵ درصدی، سریع‌ترین تراشه‌ی سری Ryzen 5000 شرکت AMD را پشت سر می‌گذارد.

براساس اطلاعات منتشر شده، در این تست یک نسخه اولیه یا «کنترل کیفیت نهایی» از تراشه‌ی Intel Core i9-12900K توسط منبع خبر مورد بررسی قرار گرفته و در نتیجه‌ ممکن است این نتایج با نسخه‌ی نهایی این CPU اختلاف اندکی داشته باشند. اینتل معمولاً در مراحل نهایی توسعه پردازنده‌های جدید خود، یک سری آپدیت‌های بهینه‌سازی به منظور بهره‌برداری حداکثری از پتانسیل معماری آن‌ها منتشر می‌کند که موجب اختلاف نتایج عملکرد اولیه و نهایی CPU می‌گردد. ظاهراً این تست با استفاده از یک سیستم مجهز به خنک‌کننده مایع صورت گرفته که اطلاعاتی از رم یا مادربرد مورد استفاده ارائه نشده است.

اگر به‌خاطر داشته باشید، چند روز پیش خبری مبنی بر فروش پردازنده‌های Core i9-12900K با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار در چین را کار کردیم و بنابراین این احتمال وجود دارد که این CPU نیز از این طریق خریداری شده باشد.

CPU نسل دوازدهمی Intel Core i9-12900K

مشخصات پردازنده دسکتاپ ۱۶ هسته‌ای / ۲۴ رشته Core i9-12900K

Intel Core i9-12900K پرچم‌دار تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake شرکت اینتل محسوب می‌شود که برای اولین‌بار از معماری هسته‌ی دوگانه (هیبریدی) برخوردار می‌شود. ۱۶ هسته‌ی پردازشی این CPU متشکل از ۸ هسته قدرتمند Golden Cove و ۸ هسته بهینه Gracemont است، ساختار ۲۴ رشته آن نیز به‌صورت ۱۶ + ۸ طراحی شده است. هسته‌های Golden Cove که به اختصار به‌عنوان هسته‌های P معرفی می‌شوند، در فرکانس بوست حداکثر ۵.۳ گیگاهرتز (با ۱ تا ۲ هسته فعال) و ۵ گیگاهرتز (روی همه هسته‌ها) عمل می‌کنند. به همین ترتیب هسته‌های بهینه Gracemont (یا نام اختصاری هسته‌های E) فرکانس ۳.۹ گیگاهرتز را روی ۱ تا ۴ هسته‌ی فعال و ۳.۷ گیگارهرتز را روی تمامی هسته‌ها ارائه می‌کنند. این CPU از ۳۰ مگابایت حافظه کش L3 برخوردار است و توان مصرفی آن در حالت PL1 به ۱۲۵ و در حالت PL2 به ۲۲۸ وات می‌رسد.

نتایج بنچمارک پردازنده دسکتاپ ۱۶ هسته‌ای / ۲۴ رشته Core i9-12900K

امتیاز بنچمارک پردازنده i9-12900K در تست Cinebench R20 به ۸۱۰ امتیاز برای تست تک هسته و ۱۱۶۰۰ امتیاز در تست چند هسته‌ای می‌رسد. این نتایج، به‌راحتی Core i9-12900K را به سریع‌ترین پردازنده عمومی موجود در بازار تبدیل می‌کند. اختلاف عملکرد این CPU با مدل پرچم‌دار AMD Ryzen 9 5950X به ۲۵ درصد در عملکرد تک هسته و ۱۱ درصد در عملکرد چند هسته می‌رسد. بازهم به این نکته توجه داشته باشید که این نتایج هنوز جنبه‌ی غیررسمی داشته و ممکن است نتایج نهایی با آن اختلاف داشته باشند.

در ادامه نمودارهای مقایسه امتیاز بنچمارک پردازنده‎‌ها را مشاهده می‌کنید

نتایج سینگل کور بنچمارک Core i9-12900K

نتایج مولتی کور بنچمارک Core i9-12900K

با اینکه پردازنده‌های دسکتاپ Intel Alder Lake تا مدتی با سری Ryzen 5000 شرکت AMD رقابت خواهند کرد، اما چالش واقعی با معرفی پردازنده‌های مبتنی بر سبک معماری Zen 3 این شرکت آغاز خواهد شد. این پردازنده‌ها که قرار است اوایل سال آینده میلادی معرفی شوند، فناوری 3D V-Cache را به‌عنوان یکی از برگ برنده‌های خود معرفی می‌کنند که به‌طور متوسط به بهبود ۱۵ درصدی عملکرد آن‌ها خواهد انجامید.

با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد که اینتل تا زمان معرفی پردازنده‌های Zen 4 شرکت AMD موسوم به Raphael در اواخر سال ۲۰۲۲ همچنان دست بالاتر را در بحث عملکرد پردازنده‌های خود خواهد داشت.

انتظار می‌رود اینتل پردازنده‌های Alder Lake را در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند. این تراشه‌ها از تکنولوژی PCIe5.0 و DDR5 درکنار معماری جدید و دوگانه‌ی خود برخوردار خواهند بود. استانداردهایی که مایکروسافت نیز برای سیستم‌عامل ویندوز 11 در نظر گرفته است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده