نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۵

نمایش عملکرد فناوری‌ های RTX انویدیا روی معماری ARM

انویدیا در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی (GDC 2021) علاوه‌بر انتشار نسخه جدید Game Ready Driver، به نمایش تکنولوژی‌های کلیدی RTX از جمله DLSS، RTXGI و RTXDI روی معماری پردازنده‌های ARM پرداخته است.

در نمایش اخیر انویدیا در Game Developers Conference 2021، یک دموی کوتاه با محوریت بازی Wolfenstein: Youngblood از استودیوی ماشین‌گیمز و همچنین یک کلیپ دیگر با عنوان The Bistro که تصویر دقیق و با جزئیات بالایی از فضای شهری کشور فرانسه را به تصویر می‌کشد، در معرض دیدگاه عموم گذاشته شد. هردو دمو روی پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 3060 درکنار یک پردازنده MediaTek Kompanio 1200 Arm اجرا می‌شوند. جا دارد در اینجا یادآوری کنیم که انویدیا قصد خرید هلدینگ ARM، سازنده‌ی تراشه‌های نیمه رسانای الکترونیکی را داشته و مذاکرات آن‌ها همچنان در جریان است.  

اما در این دو دمو، عملکرد تکنولوژی‌های جدید RTX نشان داده شده که شامل فهرست موارد زیر می‌شوند:

  • فناوری Deep Learning Super Sampling یا به اختصار DLSS:

بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهبود نرخ فریم تصاویر و همچنین ارتقاء جلوه‌های گرافیکی بازی‌های ویدیویی

  • فناوری RTX Direct Illumination یا به اختصار RTXDI:

امکان اضافه شدن نورپردازی پویا و پرتوهای دینامیک در محیط بازی‌های ویدیویی توسط توسعه‌دهندگان

  • فناوری NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser یا به اختصار NRD:

استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای رندر سریع‌تر تصاویر باکیفیت بالا

  • فناوری RTX Memory Utility یا به اختصار RTXMU:

بهینه‌سازی نحوه‌ی استفاده از حافظه‎‌ی گرافیکی توسط اپلیکیشن‌ها

  • فناوری RTX Global Illumination یا به اختصار RTXGI:

بازسازی نحوه‌ی بازتاب پرتوهای نور در محیط دنیای واقعی

دانلود از آپارات

تکنولوژی‌های RTXDI، NRD و RTXMU SDKS هم‌اکنون ازطریق سیستم‌عامل‌های لینوکس و کرومیوم برای پردازنده‌های Arm در دسترس قرار دارد. DLSS و RTXGI نیز به‌زودی برای آن‌ها فراهم خواهد شد. اما علاقه‌مندان حتماً متوجه یک فناوری جدید یعنی RTX Memory Utility یا RTXMU شده‌اند. RTXMU درواقع یک SDK اوپن سورس از شرکت انویدیا است که از همین امروز برای عموم کاربران عرضه شده است. هدف آن نیز کاهش حجم مصرف حافظه‌ی گرافیکی توسط اپلیکیشن‌های مختلف تحت APIهای DirectX Raytracing و Vulkan Ray Tracing است.

در متن معرفی RTXMU، به کلید واژه‌های «صرفه‌جویی در زمان»، «حذف حافظه‌ی اتلافی»، «جلوگیری ازتکه تکه شدن روند پروسس» و «اوپن سورس» بودن این تکنولوژی اشاره شده است. تصاویر زیر نشان می‌دهند که میزان مصرف حافظه‌ی گرافیکی در کارت‌های GeForce RTX هنگام فعال بودن RTXMU تا چه حد کاهش پیدا می‌کند.

عملکرد فناوری RTXMU در بهینه سازی حافظه مصرفی

مقایسه عملکرد میزان مصرف حافظه پردازنده های گرافیکی انویدیا و AMD با فناوری RTXMU

انویدیا علاوه‌بر این نسخه جدیدی از درایور Game Ready را با کد 471.41. منتشر کرده که قرار است بهترین تجربه اجرای بازی‌های Red Dead Redemption 2 و Chernobylite را در هنگان استفاده از فناوری NVIDIA DLSS فراهم کند. بازی Chernobylite که قرار است از تاریخ ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) از حالت Steam Early Access خارج شود، یکی از بالاترین نرخ بهبود عملکرد در میان بازی‌هایی که از DLSS پشتیبانی می‌کنند را دریافت کرده تا در رزولوشن 4K با بیش از ۸۰ درصد افزایش متوسط نرخ فریم مواجه شود.

بهبود عملکرد بازی Chernobylite با فناوری DLSS

علاوه‌بر این، مطابق معمول همیشه، نسخه جدید درایورهای NVIDIA Game Ready اصلاحات و بهبود غملکرد سخت‌افزاری را برای بازی‌های مختلف به‌دنبال دارد که می‌توانید جزئیات آن را در فهرست زیر ملاحظه کنید.

  • رفع خطای Hardware acceleration stops working در اپلیکیشن Capture One
  • رفع مشکل غیرفعال شدن فیلتر NOHud/RemoveHud در بازی Valorant
  • رفع مشکل توقف در جریان گیم‌پلی بازی در Doom Eternal
  • رفع مشکل عدم اجرای بازی در League of Legends
  • تغییر رنگ نشانگر ماوس در هنگام فعال بودن HDR روی برخی نمایشگرهای DSC
  • رفع مشکل حالت تار شدن صفحه بازی با فیلتر Ansel DOF
  • رفع مشکل محدود شدن رزولوشن برخی نمایشگرها به 640x480

درنهایت می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده