نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۸

فروش کنسول‌ های استیم دک توسط دلال‌ها با قیمت ۵۰۰۰ دلار

درحالی که قرار است کنسول‌های قابل حمل استیم دک از آذرماه سال جاری عرضه شوند، دلال‌های بازار ثانویه این دستگاه‌ها را به قیمت‌های بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن‌ها پیش‌فروش می‌کنند.

پیش‌فروش کنسول‌های قابل حمل Steam Deck بدون شک موفقیت بزرگی برای Valve بود. حجم تقاضا در چند ساعت اول به قدری بالا بود که سرورهای استیم به مشکل برخوردند. تعداد بسیار بالای رزرو خرید این کنسول موجب شده تا نزدیک‌ترین تاریخی که برای پیش‌فروش آن در دسترس باشد، به سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ برسد.

اما اتفاقی که در زمان بالارفتن نرخ تقاضا برای هر کالایی رخ می‌دهد، ورود دلال‌ها به بازار فروش است. کنسول استیم دک نیز از این قضیه مستثنی نبوده و حالا دلال‌ها نیز به ثبت سفارش پیش‌فروش این دستگاه برای تحویل از زمان عرضه‌ی آن در ماه دسامبر می‌پردازند. این شرایط موجب شده تا قیمت فروش نسخه ۵۱۲ گیگ Steam Deck در پلتفرم‌هایی مانند Ebay به نزدیک ۵۰۰۰ دلار برسد. با این شرایط، دلال‌ها سود قابل توجهی را از خریداران دریافت خواهند کرد.

قیمت مصوب مدل‌های مختلف کنسول استیم دک که عمدتاً در حجم حافظه‌ی داخلی با هم اختلاف دارند، با چیزی که دلال‌ها پیشنهاد می‌کنند، اختلاف زیادی دارد. مدل ۶۴ گیگابایتی این دستگاه که از یک حافظه‌ی eMMC استفاده می‌کند به قیمت ۳۹۹ دلار ارزش گذاری شده و متعاقباً نسخه ۲۵۶ گیگ NVMe SSD با قیمت ۵۲۹ دلار و مدل ۵۱۲ گیگابایتی آن ۶۴۹ دلار قیمت دارد. البته در این نسخه یک صفحه‌نمایش ضد بازتاب نور و یک کیس نگهدارنده نیز ارائه می‌شود.

کنسول Steam Deck به همراه کیس

بازه زمانی عرضه مدل‌های مختلف این کنسول نیز روی قیمت‌های آن تأثیرگذار بوده است. مثلاً نسخه پایه این کنسول در بازار ثانویه تقریباً هم قیمت مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن پیش‌فروش می‌شود؛ فقط به خاطر اینکه مدل ۶۴ گیگابایتی زودتر از مدل بالاتر به بازار عرضه شده و در دسترس قرار می‌گیرد.

استیم دک، کنسول دستی و قابل حمل جدید شرکت Valve است که امکان تجربه بازی‌های پلتفرم پی سی را در زمان و مکان دلخواه برای کاربر فراهم می‌کند. سخت‌افزار این دستگاه بر مبنای یک APU اختصاصی Zen 2 + RDNA2 طراحی شده که از قابلیت‌های جدیدی همچون Ray-Tracing و نرخ فریم متغیر برای جلوه‌های گرافیکی و عملکرد بهتر پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری این کنسول، به‌صورت پیشفرض به سیستم‌عامل SteamOS مجهز شده اما کاربران می‌توانند در صورت تمایل به نصب سیستم‌عامل ویندوز روی آن بپردازند. این کار عملاً استیم دک را به یک لپ‌تاپ کوچک به همراه کنترلرهای بازی تبدیل می‌کند.

معضل دلال‌ها و گران فروشی از زمان شیوع ویروس کرونا و کاهش نرخ تولید تراشه‌های الکترونیکی گریبان گیر صنعت سخت‌افزار و به‌خصوص دنیای گیمینگ شده است. همان‌طور که اشاره شد، همواره کمبود یک محصول و افزایش حجم تقاضا به ورود افراد سودجو به بازار منجر می‌شود و باید دید که تولید کنندگان چه راهکاری را برای مقابله با این پدیده در پیش خواهند گرفت.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده