نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۶

پردازنده‌های دسکتاپ AMD Raphael احتمالاً به ۱۶ هسته محدود می‌شوند

ExecutableFix، از فاش کنندگان اطلاعات AMD ادعا کرده که پردازنده‌های دسکتاپ مبتنی بر معماری Zen4 این شرکت برخلاف شایعات قبلی، حداکثر از ۱۶ هسته‌ی پردازشی برخوردار خواهند بود.

درحالی که پیش از این در شایعات شنیده می‌شد پردازنده‌های سری Raphael شرکت AMD برای نخستین بار از ۲۴ هسته‌ی پردازشی بهره‌مند خواهند شد، به‌نظر می‌رسد که واقعاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد. براساس ادعای مطرح شده، مدل پرچم‌دار این سری به همان ۱۶ هسته محدود خواهد شد که حاکی از استفاده‌ی دو Compute Tiles کامل در این مدل است؛ دقیقاً مشابه چیزی که در پردازنده AMD Ryzen 9 5950X شاهد آن هستیم.

این شایعه با اطلاعاتی که Gamers Nexus در ماه مارس ۲۰۲۰ دریافت کرده بود نیز همخوانی دارد. در یکی از اسلایدهای فاش شده، به دو تراشه‌ی Zen4 اشاره شده که با اسم رمز Durango مشخص شده است. هریک از این پردازنده‌ها از ۸ هسته و ۱۶ رشته برخوردار هستند و حالا به‌نظر می‌رسد که این اسلاید با واقعیت مطابقت داشته باشد. در ادامه پاتریک شور نیز در توییتر این خبر را تأیید کرده و ضمناً حداکثر توان مصرفی ۱۷۰ وات را به این اطلاعات اضافه کرده است.

اطلاعات فاش شده از پردازنده AMD Raphael

با درنظرگرفتن ۱۶ هسته‌ی پرچم‌دار پردازنده‌های رافائل، این مدل با رده بالاترین پردازنده Alder Lake-S اینتل از این حیث برابری خواهد کرد با این تفاوت که این CPU از ۸ هسته قدرتمند و ۸ هسته بهینه برخوردار است، درحالی که پردازنده Raphael فقط از هسته‌های قدرتمند و عملکرد بالا بهره می‌برد.

سری پردازنده‌های AMD Raphael بر مبنای لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC و درگاه ورودی/خروجی ۶ نانومتری ساخته شده و احتمالاً با پسوند AMD Ryzen 6000 معرفی خواهند شد. این پردازنده‌ها برای اولین‌بار از حافظه‌های DDR5 پشتیبانی کرده و نخستین محصولاتی هستند که از طراحی جدید IHS برای سوکت‌های LGA1718 موسوم به AM5 استفاده می‌کنند. شایعات قبلی از احتمال عرضه‌ی پردازنده‌های Raphael تا سه‌ماهه دوم سال آینده میلادی حکایت داشتند تا این سری را به رقابت با نسل جدید پردازنده‌های اینتل، موسوم به Raptor Lake بفرستد.

تصویر منتسب به پردازنده AMD Raphael

علاوه‌براین، از ۲۸ درگاه ارتباطی نسل چهارم PCI Express در مقایسه با ۲۴ اسلات سری Zen3 به‌عنوان دیگر پیشرفت این نسل نسبت به قبل نام برده شده است. مجدداً برخلاف پردازنده‌های Intel LGA1700، سری AMD Zen4 Raphael فقط از استاندارد PCIe Gen4 پشتیبانی می‌کند. از طرفی انتظار می‌رود پردازنده‌های Raphael به یک گرافیک‌های آن بورد با معماری RDNA 2 مجهز شوند که این سری را از این حیث دقیقاً مشابه پردازنده‌های عمومی اینتل خواهد ساخت. ضمن اینکه پردازنده‌های عمومی AMD از گرافیک iGPU نیز پشتیبانی خواهند کرد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده