نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۲

مشخصات پردازنده‌ Core i9-12900K به همراه ۲ عضو دیگر خانواده Alder Lake-S فاش شد

مشخصات احتمالی پردازنده‌های نسل دوازدهمی Core i9 12900K و Core i7 12700K و Core i5 12600K شرکت اینتل ازطریق رسانه‌های چینی فاش شده است. 

اینتل قصد دارد امسال از پردازنده‌های دسکتاپ جدید خود که در حال حاضر با اسم رمز Alder Lake-S در دست توسعه قرار دارند، رونمایی کند. معماری هایبرید پردازنده‌های Alder Lake، هسته‌های این تراشه‌ها را به دو دسته P Core (هسته‌های قدرتمند) و E Core (هسته‌های بهینه) تقسیم می‌کند که براساس اطلاعات قبلی می‌دانیم هسته‌های بزرگ آن مطابق معماری Golden Cove و هسته‌های کوچک با معماری Gracemont طراحی می‌شوند. حالا به‌نظر می‌رسد که مشخصات فنی سه CPU این خانواده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی چینی منتشر شده که جزئیات آن به شرح زیر است.

پرچم‌دار پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake، مطابق انتظار Core i9-12900K نامیده می‌شود که با ترکیبی از ۸ هسته قدرتمند و ۸ هسته کم مصرف و ارائه‌ی بالاترین سرعت کلاک، بیشترین حافظه‌ی کش و ضریب کلاک یا Multiplier قفل گشایی شده، جانشین i9-11900K از نسل یازدهم خواهد شد. هسته‌های قدرتمند Golden Cove در این تراشه با فرکانس ۵.۳ گیگاهرتز (۵ گیگارهرتز روی همه‌ی هسته‌ها) کلاک می‌شوند. از سوی دیگر، هسته‌های بهینه Gracemont نیز در این مدل فرکانس بوست ۳.۹ گیگاهرتز (۳.۷ گیگارهرتز روی همه‌ی هسته‌ها) را ارائه می‌کنند. حجم کل حافظه کش L3 این چیپ، ۳۰ مگابایت است و توان مصرفی آن به ۱۲۵ وات برای مدل PL1 و ۲۲۸ وات برای PL2 می‌رسد. اینتل در این نسل روش‌های اورکلاک جدیدی را معرفی می‌کند که یکی از آن‌ها «نسبت دنده‌های حافظه» است.

مشخصات پردازنده های Alder Lake اینتل

نماینده i7 نسل دوازدهم، Core i7 12700K نام دارد که در مجموع از ۸ + ۴ هسته P و E برخوردار است. سرعت کلاک این CPU کمی پایین‌تر از نسخه i9 قرار گرفته و و بالاترین فرکانس بوست هسته‌ی Golden Cove آن به ۵ گیگاهرتز (۴.۷ گیگارهرتز روی همه هسته‌ها) می‌رسد. این میزان برای هسته‌های بهینه این چیپ به ۳.۸ گیگارهرتز (۳.۶ گیگارهرتز روی همه هسته‌ها) می‌رسد. این تراشه از ۲۵ مگابایت حافظه کش L3 برخوردار است و توان مصرفی آن مشابه مدل‌های PL1 و PL2 پردازنده i9-12900K است.

اما نسخه Core i5 این سری، از ساختار ۶ + ۴ هسته قدرتمند و بهینه برخوردار است. هسته‌های P پردازنده Core i5-12600K در فرکانس ۴.۹ گیگاهرتز (۴.۵ گیگارهرتز روی همه هسته‌ها) عمل می‌کنند. این درحالی است که هسته‌های کم مصرفی E در این مدل از فرکانس ۳.۶ گیگارهرتز (۳.۴ گیگاهرتز روی همه هسته‌ها) برخوردار هستند. ۲۰ مگابایت حافظه کش L3 و ۱۲۵ وات توان مصرفی PL1 به همراه ۲۲۸ وات توان مصرفی PL2 از دیگر مشخصات این پردازنده‌ی اینتل است.

نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل جایگزین سری Rocket Lake S می‌شوند و همچنان از رابط PCI Express 5.0، سوکت جدید LGA 1700 و حافظه‌های DDR5 پشتیبانی خواهند کرد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را درباره مشخصات این سه پردازنده جدید اینتل با ما در میان بگذارید.  


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده