نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۸ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۶

انتشار اطلاعاتی جدید از قیمت و تاریخ احتمالی عرضه AMD Radeon RX 6600 XT

شایعه شده که پردازنده جدید AMD Radeon RX 6600 XT با عملکردی هم سطح NVIDIA 1080 Ti و یک برچسب قیمت ۳۹۹ دلاری، احتمالاً در ماه مرداد به بازار عرضه می‌شود.

قیمت فروش و اعداد و ارقام مربوط‌به عملکرد کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600 XT توسط منابع مختلفی در اینترنت فاش شده است. براساس جزئیات ارائه شده، به‌نظر می‌رسد که Radeon RX 6600 XT با قیمت مناسبی که پیش از این تصور می‌شد عرضه نخواهد شد، اما توان پردازشی آن کمی بالاتر از چیزی است که قبلاً انتظار می‌رفت.

Coreteks و Moore's Law is Dead از منابع انتشار اطلاعات غیررسمی، در ویدیوی اخیر خود درباره تاریخ عرضه و قیمت مورد انتظار کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600 XT صحبت کردند. براین‌اساس، ظاهراً قرار نیست کوچک‌ترین عضو خانواده پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 با قیمت ارزانی به فروش گذاشته شود. Coreteks در بخشی از اظهارات خود، اواسط مردادماه را به‌عنوان زمان احتمالی عرضه 6600 XT مطرح کرده که در صورت صحیح بودن، باید تا اواخر این ماه شاهد معرفی و انتشار اطلاعات بیشتر از آن باشیم.

در مورد قیمت گذاری AMD Radeon RX 6600 XT نیز گفته می‌شود که برچسب قیمت ۳۹۹ دلار به‌عنوان قیمت مصوب آن در نظر گرفته خواهد شد. مطمئناً این مقدار بالاتر از قیمت ۲۹۹ تا ۳۲۹ دلاری است که پیش از این برای این مدل پیش‌بینی می‌شد. بدین ترتیب، RX 6600 XT از نظر قیمت هم رده‌ی RTX 3060 Ti از انویدیا قرار خواهد گرفت.

مشخصات احتمالی AMD Radeon RX 6600 XT

AMD چند سال پیش و برای کارت گرافیک Radeon RX 5700 XT نیز دقیقاً همین قیمت را تعیین کرده بود، اما این مدل براساس تراشه رده بالاتری نسبت به Navi 23 ساخته شده بود. هیچ دلیلی برای قیمت بالای این کارت به‌عنوان یک مدل میان‌رده مطرح نشده اما اگر درنهایت قیمت ۴۰۰ دلاری RX 6600 XT تأیید شود، باید گفت که کمی هزینه بالاتر برای خرید RX 6700 XT از توجیه بیشتری برخوردار است.

عملکرد این مدل، هم رده‌ی کارت‌ها گرافیک‌ Radeon RX 5700 XT و GeForce GTX 1080 Ti توصیف شده و گفته می‌شود که تا ۵ درصد بیشتر یا کمتر اختلاف دارند. RX 6600 XT از این جهت امیدوار کننده به‌نظر می‌رسد که البته باتوجه‌به استفاده از تراشه‌های سریع‌تر RDNA 2، مورد انتظار بود. باید دید که پردازنده گرافیکی Navi 23 در این مدل تا چه حد کارآمد خواهد بود، اما فعلاً قیمت تعیین شده، نقطه ضعف این کارت به‌نظر می‌رسد.

مشخصات فنی کارت گرافیک AMD RX 6600 XT

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600 XT برمبنای یک پردازنده گرافیکی Navi 23 XT ساخته شده که از ۳۲ واحد محاسباتی و ۲۰۴۸ پردازنده جریانی برخوردار است. ۳۲ مگابایت حافظه کش Infinity Cache و ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 روی یک رابط ۱۲۸ بیت، از دیگر مشخصات این GPU میان‌رده است. خود پردازنده گرافیکی Navi 23 در این مدل نیز ۲۳۷ میلی‌متر مربع اندازه داشته و شامل ۱۱.۰۶ میلیارد ترانزیستور است. با‌این‌حال، این GPU کوچک‌ترین مدل در خانواده RDNA 2 محسوب نمی‌شود و این عنوان متعلق به Navi 24 است.

پردازنده گرافیکی Navi 23 در AMD Radeon RX 6600 XT

سرعت پین در ۱۶ گیگابیت بر ثانیه حفظ شده و پهنای باند توتال آن به ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. همان‌طور که در شایعات قبلی هم گفته شده بود، انتظار می‌رود این کارت با نرخ ۳۰ مگاهش بر ثانیه رمز ارز اتریوم را استخراج کند. در مورد عملکرد سینتیکی این کارت نیز باید به امتیاز ۹۴۳۹ آن در تست 3DMark Time Spy اشاره کرد. مدل‌های کاستوم این کارت مدتی است که توسط برخی منابع فاش شدند و انتظار می‌رود تا اواخر این ماه جزئیات بیشتری از عملکرد AMD Radeon RX 6600 XT منتشر شود.

چند روز پیش هم تصویری از طراحی کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 6600 XT در اینترنت فاش شده بود که طراحی تک فنِ سیستم خنک‌کننده آن را نشان می‌داد. البته با اینکه منبع انتشار این تصویر، از آن به‌عنوان تصویر مطبوعاتی RX 6600 XT یاد کرده، هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی در اینباره اظهارنظر کرد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده