نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۶

کیت دسکتاپ AMD 4700S در واقع تراشه‌ی PS5 است نه ایکس باکس سری ایکس

درحالی که پیش از این تصور می‌شد کیت دسکتاپ AMD 4700S درواقع APU کنسول ایکس باکس سری ایکس است؛ حالا به نظر می‌رسد که این چیپ براساس SoC پلی استیشن 5 و بدون GPU ساخته شده است.

AMD چند هفته پیش اقدام به عرضه رسمی کیت دسکتاپ هشت هسته‌ای AMD 4700S کرد. این تراشه که گفته می‌شد در آن از APU بازیابی شده‌ی کنسول ایکس باکس سری ایکس استفاده شده، شامل یک پردازنده Zen 2 و GPU غیرفعال شده‌ی RDNA 2 بود که به‌طور ویژه برای کاربرانی که علاقه‌مند به جمع آوری یک سیستم گیمینگ با بودجه‌ی متوسط و البته اندازه‌ی فیزیکی کوچک هستند، به بازار عرضه شده است. حالا تصاویر جدید Bodnara نشان می‌دهد کیت AMD 4700S در اصل برپایه‌ی SoC کنسول پلی استیشن 5 ساخته شده است.

تراشه کنسول نسل نهمی سونی، شامل یک CPU براساس سبک معماری AMD Zen 2 است که از هشت هسته و ۱۶ رشته تشکیل شده است. علاوه‌بر این، یک حافظه‌ی رم Hynix GDDR6 نیز در ساختار آن مورد استفاده قرار گرفته که به‌صورت فیزیکی به قسمت پشتی این مادربرد Mini-ITX متصل شده است.

محتویات کیت دسکتاپ AMD 4700S

اما خود این APU برمبنای AMD A77E Fusion Controller Hub ساخته شده که اتفاقاً در سیستم AMD A9-9820 متعلق به APU ایکس باکس وان با اسم رمز Durango نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. وبسایت VideoCardz تشریح کرده که به همین دلیل همه تصور می‌کردند که AMD 4700S براساس APU کنسول ایکس باکس سری ایکس طراحی شده است.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط AMD، کیت DIY دسکتاپ 4700S اصطلاحاً یک راهکار all-in-one است که یک CPU (همراه‌با فن خنک‌کننده)، مادربرد و یک حافظه‌ی رم در یک یونیت واحد را در خود جا می‌دهد. برای اینکه یک سیستم کامل را با استفاده از این کیت جمع آوری کنید، به یک GPU، منبع تغذیه، حافظه ذخیره‌سازی و یک کیس که همه این موارد را در آن قرار دهید، احتیاج خواهید داشت.

۸ گیگابایت رم GDDR6 این تراشه، در ۱۴ گیگابیت بر ثانیه کلاک می‌شود، درحالی که فرکانس کلاک خود APU نیز به ۳.۲ گیگاهرتز می‌رسد. علاوه‌بر این، یک گرافیک مجزای AMD Radeon 550 نیز به‌جای پردازنده گرافیکی RDNA 2 این کیت قرار گرفته که در کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس و همچنین پلی استیشن 5 مشاهده می‌کنیم.

کیت AMD 4700S

GPU مجزای این کیت نیز برخلاف کنسول‌های جدید و نسل فعلی کامپیوترهای گیمینگ به رابط PCIe 2.0 x4 محدود شده است. یعنی فهرست کارت گرافیک‌های تحت پشتیبانی این کیت بسیار محدود است. درواقع AMD 4700S فقط با کارت گرافیک‌های Radeon 550، RX 550، RX 560، RX 570، RX 580 و RX 590 سازگاری دارد. در مورد محصولات انویدیا نیز می‌توان از کارت گرافیک‎‌های GeForce GT 710 یا GTX 1030 یا GTX 1050 و GTX 1050 Ti و درنهایت GTX 1060 استفاده کرد. خود APU نیز به ۲۵۰ وات توان مصرفی نیاز دارد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده