نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۳

عرضه رسمی کیت دسکتاپ AMD 4700S؛ APU بازیابی شده‌ ایکس باکس سری ایکس

AMD بالاخره اقدام به عرضه رسمی کیت دسکتاپ هشت هسته‌ای AMD 4700S کرده است. در این تراشه از APU بازیابی شده‌ی کنسول ایکس باکس سری ایکس استفاده شده است.

AMD خیلی بی‌سروصدا کیت دسکتاپ AMD 4700S را که چند ماه پیش در اینترنت فاش شده بود رسماً عرضه کرده است. در ساختار این چیپ، از APU کنسول ایکس باکس سری ایکس شامل یک پردازنده Zen 2 و GPU غیرفعال شده‌ی RDNA 2 استفاده شده است. این کیت به‌طور ویژه برای کاربرانی که علاقه‌مند به جمع آوری یک سیستم گیمینگ با بودجه‌ی متوسط و البته اندازه‌ی فیزیکی کوچک هستند، به بازار عرضه شده است.

پیش از این هم بارها درباره کیت دسکتاپ AMD 4700S صحبت شده بود. اولین‌بار این تراشه در وب‌سایت یک فروشگاه چینی دیده شده و شباهت ساختار آن به APU ایکس باکس سری ایکس خبرساز شده بود. حالا AMD این محصول را در فهرست رسمی خود قرار داده تا اطلاعات دقیق‌تری از آن به‌دست ما برسد. براساس اطلاعات منتشر شده توسط AMD، کیت DIY دسکتاپ 4700S اصطلاحاً یک راهکار all-in-one است که یک CPU (همراه‌با فن خنک‌کننده)، مادربرد و یک حافظه‌ی رم در یک یونیت واحد را در خود جا می‌دهد. برای اینکه یک سیستم کامل را با استفاده از این کیت جمع آوری کنید، به یک GPU، منبع تغذیه، حافظه ذخیره‌سازی و یک کیس که همه این موارد را در آن قرار دهید، احتیاج خواهید داشت.

مادربرد کیت AMD 4700S، از یک مرکز کنترل A77E موسوم به Bolton-E4 استفاده می‌کند که یک پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2 روی آن تعبیه شده است. در نام رسمی AMD 4700S اثری از برند Ryzen نیست، اما می‌دانیم که این پردازنده، درواقع یک APU هشت هسته‌ای و ۱۶ رشته است که iGPU آن غیرفعال شده است. Xbox Series X از یک پردازنده گرافیکی ۱۲ ترافلاپس RDNA 2 با ۵۲ واحد پردازشی و ۱.۸۲ گیگاهرتز فرکانس پردازش استفاده می‌کند که ازطریق ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 ساپورت می‌شود.

متأسفانه AMD اطلاعات مربوط‌به فرکانس عملکرد این پردازنده را ارائه نکرده اما بنچمارک Geekbench 5 نشان می‌دهد که سرعت کلاک بیس این پردازنده باید ۳.۶ گیگاهرتز و بوست کلاک آن ۴ گیگاهرتز باشد. AMD این کیت را در دو مدل و با ظرفیت حافظه رم ۸ و ۱۶ گیگابایتی نسل GDDR6 ارائه می‌کند. این شرکت هیچ جزئیاتی از سرعت تراشه‌های حافظه GDDR6 در این کیت را نیز ارائه نکرده است.

مادربرد ایکس باکس سری ایکس

مادربرد ایکس باکس سری ایکس

همان‌طور که گفته شد، کیت AMD 4700S چیزی به‌عنوان خروجی تصویری ندارد و باید از یک کارت گرافیک مجزا برای آن استفاده کنید. ازطرفی این چیپ مثل همه‌ی مادربردهای mini-ITX فقط از یک درگاه گسترش دهنده PCIe x16 برخوردار است که به سیگنال x4 محدود است. یعنی فهرست کارت گرافیک‌های تحت پشتیبانی این کیت بسیار محدود است. درواقع AMD 4700S فقط با کارت گرافیک‌های Radeon 550، RX 550، RX 560، RX 570، RX 580 و RX 590 سازگاری دارد. در مورد محصولات انویدیا نیز می‌توان از کارت گرافیک‎‌های GeForce GT 710 یا GTX 1030 یا GTX 1050 و GTX 1050 Ti و درنهایت GTX 1060 استفاده کرد.

علاوه‌براین، تنها سه پورت SATA III برای حافظه ذخیره‌سازی روی AMD 4700S تعبیه شده است؛ لذا نمی‌توان از حافظه‌های پرسرعت M.2 SSD روی این مادربرد استفاده کرد. از دیگر درگاه‌های ورودی/خروجی این کیت، می‌توان به یک پورت Gigabit Ethernet و سه جک ۳.۵ میلی متری صدا اشاره کرد. پورت اترنت براساس کنترلر Asix AX88179 گیگابایت و دیگری برپایه کدک صدای ALC897 ریلتک ساخته شده است.

AMD 4700S در زمنیه درگاه‌های ارتباطی نیز امکانات خوبی را ارائه می‌کند؛ ۴ پورت USB 2.0 Type-A به همراه سه پورت USB 3.2 Gen 2 (10 Gbps) Type-A و یک پورت USB 3.2 Gen 1 (5 Gbps) Type-A مجموع درگاه‌هایی است که در اختیار شما قرار داده می‌شود. علاوه‌براین، یک هدر USB 3.2 Gen 1 (5 Gbps) نیز روی مادربرد تعبیه شده که از این طریق می‌توانید تعداد درگاه‌های USB را افزایش دهید.

قطعات کیت دسکتاپ 4700S

مادربرد، توان مصرفی خود را از کانکتورهای EPS هشت و ۲۴ پین دریافت می‌کند. AMD توصیه کرده برای این کیت حداقل از یک منبع تغذیه ۲۵۰ وات استفاده شود اما یک واحد ۳۰۰ وات می‌تواند انتخاب بهتری باشد. توجه داشته باشید که توان مورد نیاز سیستم بسته به کارت گرافیک مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد.

سیستم انتقال حرارت این کیت، از جنس آلومینیوم و براساس طراحی اسپیرال استاندارد ساخته شده PCH توسط لوله‌های جمع‌آوری حرارت تولیدی پوشانده شده است.

AMD فقط برای ویندوز 10 درایور ارائه می‌کند، یعنی AMD 4700S با نسخه‌های قبلی سیستم‌عامل ویندوز سازگار نیست. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست این محصول به چه قیمتی در بازار عرضه خواهد شد اما AMD تا دو سال پشتیبانی سخت‌افزاری را برای آن ضمانت کرده است. البته این کیت قبلاً در یک فروشگاه فنلاندی با قیمت ۳۱۷.۳۸ دلار به فروش گذاشته شده بود، لذا می‌توان انتظار قیمت‌هایی در این حدود را از آن داشت.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده