نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۴ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۲

انویدیا عرضه کارت گرافیک RTX 3060 را افزایش می‌دهد

نرخ تولید کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3060 از ماه ژوئیه افزایش خواهد یافت. از طرفی قوانین منع کننده رمزارزها در چین، باعث کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها شده است.

درحالی که همچنان بازار سخت‌افزار با کمبود عرضه‌ی محصولات و افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت‌ها روبه‌رو است، اخبار خوبی برای عموم پی سی گیمرها به گوش می‌رسد. ظاهراً انویدیا تصمیم به افزایش تولید کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3060 گرفته تا به‌نوعی با عدم توازن میان عرضه و تقاضا مقابله کند. این خبر چند هفته بعد از اینکه گفته می‌شد انویدیا با هدف تمرکز روی کارت‌های گرافیک سری RTX 30، تولید مدل‌های قدیمی‌تر GeForce RTX 20 را کاهش می‌دهد، منتشر شده است.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 با برچسب قیمت ۳۲۹ دلاری خود، پی سی گیمرهای عمومی را هدف قرار می‌دهد. این مدل باوجود قیمت به مراتب بالاتری که در زمان عرضه نسبت به سایر کارت‌های گرافیک رده بالای RTX 30 داشت، تقریباً در یک چشم به هم زدن به فروش رفته و با حجم تقاضای بی‌نظیری مواجه شد. از‌طرفی با داغ شدن تب ارزهای دیجیتالی و حواشی زیادی که در پی دور زدن محدودیت‌های استخراج رمزارزها با این کارت ایجاد شده بود، پیدا کردن RTX 3060 تقریباً غیر ممکن شده و قیمت‌های دلال‌ها سر به فلک می‌کشید.

کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti

حالا گزارش جدید وبسایت ITHome نشان می‌دهد که می‌توان به تغییر این وضعیت امیدوار بود. براین اساس، انویدیا قصد دارد تا عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 3060 به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های سری RTX 30 را تا ماه آینده افزایش دهد. این شرکت در ابتدا توجه خود را به کافی نت‌ها و مراکز عمومی عرضه خدمات کامپیوتری متمرکز کرده و بعد از آن به سراغ عرضه عمومی خواهد رفت.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 از زمان عرضه‌ی خود، به یک سیستم محدود کننده‌ی نرخ هش در استخراج ارزهای دیجیتالی مجهز شده که از استفاده‌ی آن در مصارف ماینینگ جلوگیری می‌کند. البته بعد از مشکلاتی که برای الگوریتم محدود کننده‌ی انویدیا ایجاد شد، این شرکت تصمیم گرفت تا پردازنده‌های گرافیکی تازه‌ای را تحت عنوان سری LHR برای اکثر مدل‌های سری RTX 30 روانه بازار کند. این مدل‌ها به غیر از ماینینگ، هیچ تفاوتی را در کاربری عمومی خود‌ ایجاد نکرده و با قیمت یکسانی به بازار عرضه می‌شوند.

از‌طرفی قوانین منع کننده‌ی استخراج ارزهای دیجیتالی در کشور چین، عامل مهم دیگری است که منجر به کاهش قابل‌توجه قیمت‌ کارت گرافیک‌ها در بازار شده است. کارت گرافیک RTX 3060 در ماه می و فقط در کشور چین با قیمت‌هایی در حدود ۱۱۰۰ دلار به فروش می‌رسید، اما از زمان وضع قوانین جدید، این میزان تا حدود ۷۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است. Tomshardware مقایسه‌ای میان قیمت‌های فعلی و ماه می مدل‌های مختلف این کارت‌ها را صورت داده که در جدول زیر ملاحظه می‌کنید:

کارت گرافیک

قیمت ماه میقیمت فعلی درصد کاهش
MSI GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio$2,273$2,1655%
MSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio$1,624$1,23724%
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3060 OC Edition$1,531$83545%
Colorful iGame GeForce RTX 3060 Ultra OC$1,121$71133%

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت کارت گرافیک RTX 3060 تقریباً در همه‌ی مناطق بررسی شده، از ۳۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافته است، اما همچنان فاصله زیادی تا قیمت مصوب خود دارد. با‌این‌حال، می‌توان به جرأت ادعا کرد که قیمت کارت‌های گرافیک گیمینگ در حال حرکت به سمت عادی شدن بوده و می‌توان به آینده‌ی این بازار امیدوار بود.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان  بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده