نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۵

رقابت پردازنده‌ گرافیکی Intel DG2 با NVIDIA GA104 و AMD Navi22

اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی سری Intel DG2 منتشر شده که نشان می‌دهد مدل DG2-448EU احتمالاً با پردازنده‌های NVIDIA GA104 و AMD Navi22 رقابت خواهد کرد.

اطلاعات جدیدی که ازطریق یک منبع آگاه فاش شده، نشان می‌دهد که اینتل روی یک نسخه‌ی جدید از پردازنده‌های گرافیکی DG2 با ۴۴۸ واحد اجرایی (Execution Unit) کار می‌کند که جدا از مدل‌های ۵۱۲ و ۳۸۴ واحدی است که در اطلاعات قبلی دیده شده بود. پردازنده DG2-448EU تاکنون در هیچ یک از اسناد فاش شده دیده نشده بود، تا اینکه APISAK به برخی جزئیات مربوط  به تست‌های اولیه‌ی آن دست پیدا کرده که نشان می‌دهد این تراشه هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد. بنابراین تعداد GPUهایی که تاکنون از این فهرست دیده شده، به عدد ۶ می‌رسد.

براساس داده‌های ارائه شده توسط APISAK، مدل 448EU در فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز کلاک شده و از این حیث، ۵ درصد پایین‌تر از پردازنده گرافیکی دسکتاپ GeForce RTX 3070 قرار می‌گیرد. فاش کننده‌ی این داده‌ها، سعی کرده تا هویت منبع اطلاعات خود را مخفی نگه دارد، لذا مشخص نیست که از چه بنچمارکی برای مقایسه این دو GPU استفاده شده است. APISAK در همین پیام به فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی مدل 128EU اشاره کرده که ۱۲ درصد سریع‌تر از پردازنده GeForce GTX 1650 از شرکت انویدیا است.

اطلاعات فاش شده از پردازنده گرافیکی اینتل

مجدداً باید به این نکته توجه کرد که مشخص نیست از چه تکنیکی برای بررسی عملکرد این GPU استفاده شده است. ضمن اینکه معلوم نیست این مدل به سری پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ اینتل مربوط بوده یا اینکه از خانواده‌ی پردازنده‌های موبایل محسوب می‌شود؛ اما از آنجایی که منبع این اطلاعات به مقایسه‌ی این GPU با پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ از شرکت‌های رقیب پرداخته است، می‌توان فرض کرد که این مدل نیز به سری دسکتاپ تعلق دارد.

اوایل این ماه بود که وبسایت Videocardz با انتشار اطلاعات مربوط‌به پردازنده گرافیکی DG2-512EU تمامی شایعاتی که از وجود این GPU حکایت داشتند را تأیید کرد. درواقع این مدل، پرچم‌دار سری پردازنده‌های گیمینگ Xe-HPG از شرکت اینتل است که به ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 مجهز شده است. اینتل علاوه‌بر این، مدل‌های DG2-384 و DG2-128 را نیز براساس همین سبک معماری عرضه خواهد کرد. با استناد به شایعاتی که تاکنون در اینباره منتشر شده، مدل 512EU باید تا اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه شود. معرفی و عرضه مدل‌های دیگر نیز به احتمال زیاد به سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ موکول خواهد شد.

تصویر ساختگی از کارت گرافیک Xe-HPG

Moore’s  Law is Dead به‌عنوان یکی از اینسایدرهای شناخته شده‌ی اینتل، اخیراً تصویری از یک نمونه‌ی مهندسی اولیه از کارت گرافیک دسکتاپ DG2-512EU را منتشر کرده و ادعا کرده بود که عملکرد این مدل تنها اندکی پایین‌تر از RTX 3080 از شرکت انویدیا قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان توان گرافیکی این مدل را هم سطح GeForce RTX 3070 Ti که اخیراً هم معرفی شده در نظر گرفت. بنابراین باتوجه به این اطلاعات و همچنین موارد جدیدی که توسط APISAK مطرح شده، باید پردازنده گرافیکی DG2-512EU را رقیب NVIDIA GA104 در نظر گرفت. لذا می‌تواند گفت که اینتل حداقل تا زمان معرفی سری DG3 مستقیماً با پردازنده‌های NVIDIA GA102 یا AMD Navi 21 رقابت نخواهد داشت.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz.
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده