نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۶

زمان عرضه مادربردهای نسل جدید Z790 برای پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake

پلتفرم نسل بعدی Intel Z690 در سال جاری میلادی برای پردازنده‌های سری Alder Lake و تراشه Z790 از نسل بعدی آن نیز در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ با پردازنده‌های Raptor Lake از راه خواهد رسید.

براساس گزارش وبسایت Tweaktown، اینتل تا اواخر سال ۲۰۲۱ نسل بعدی پلتفرم‌های Alder Lake-S و تراشه پرچم‌دار Z690 را زودتر و در فصل چهارم سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد. پس از آن، به سراغ Raptor Lake-S و پرچم‌دار نسل بعد آن یعنی مادربرد Z790 خواهیم رفت که در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ پیش از رونمایی از پردازنده‌های Raptor Lake معرفی خواهد شد.

این شایعات نخستین بار توسط PJ از نشریه Uniko's Hardware مطرح شده و هنوز به‌صورت رسمی تأیید نشده است. گفته می‌شود هردو مادربرد جدید Z690 و Z790 اینتل از سوکت‌های LGA 1700 مشابهی استفاده می‌کنند و مدل پرچم‌دار Z790 نیز از نسل دوازدهم و سیزدهم CPUهای اینتل پشتیبانی خواهند کرد. بنابراین اگر امسال یکی از پردازنده‌های جدید اینتل را خریداری کنید، می‌توانید آن را روی نسل بعدی مادربردهای اینتل نیز استفاده کنید.

زمانبندی عرضه نسل جدید مادربردهای اینتل

شرکت AMD نیز نسل جدید پلتفرم‌های خود موسوم به AM5 را در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ و همراه‌با پردازنده‌های Raphael به بازار عرضه خواهد کرد. براساس برنامه‌ریزی فعلی AMD که توسط VideoCardz منتشر شده، باید انتظار عرضه مادربردهای AM5 را در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ و سوکت دسکتاپ AM5 را در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ داشته باشیم.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده