نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۸

AMD از کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT با خنک کننده مایع رونمایی کرد

Radeon RX 6900 XT Liquid Cooled نسخه تکامل یافته‌ای از پرچم‌دار کارت گرافیک‌های AMD است که به یک سیستم خنک‌کننده مایع در چرخه بسته (LCS) مجهز شده است.

AMD به‌تازگی نسخه ویژه‌ای از کارت گرافیک پرچم‌دار خود، Radeon RX 6900 XT را رونمایی کرده که به یک سیستم خنک‌کننده مایع در چرخه‌ی بسته‌ (LCS) مجهز است. GPU و حافظه‌ی گرافیکی این نسخه در مقایسه با مدل معمولی RX 6900 XT فرکانس بالاتری را ارائه می‌کند. نسخه رفرنس Radeon RX 6900 XT از فن خنک‌کننده با جریان هوا استفاده می‌کند. البته مدل معمولی پرچم‌دار AMD نیز در میان بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ حال حاضر قرار می‌گیردد، اما در ابتدا تنها برای یکپارچه سازان سیستم‌های کامپیوتری در دسترس خواهد بود.

کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT Liquid Cooled از یک پردازنده گرافیکی Navi 21 برخوردار بوده و ۵۱۲۰ پردازنده جریانی دارد که در فرکانس ۲۲۵۰ مگاهرتز کلاک می‌شود. در ساختار این کارت از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ۱۸ گیگابیت بر ثانیه استفاده شده است. البته برخی تولید کنندگان کارت گرافیک‌های Radeon RX 6900 XT دیگری هم دارند سرعت کلاک GPU در آن‌ها بالاتر است، اما مدل RX 6900 XT Liquid Cooled تنها نسخه‌ای است که از یک DRAM با پهنای باند ۱۸ گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند.

این برد دارای توان طراحی ۳۳۰ وات است و با استفاده از یک سیستم انتقال حرارت مایع که به‌صورت اختصاصی توسط AMD طراحی شده، سیستم را خنک نگه می‌دارد. این سیستم شامل یک رادیاتور ۱۲۰ میلی‌متری با یک فن خارجی است که البته قوی‌تری سیستم خنک‌کننده AMD برای پردازنده‌های Big Navi محسوب نمی‌شود، اما از آنجایی که می‌توان این مجموعه را تقریباً در هر کامپیوتر دسکتاپ رده بالایی جا داد، یکپارچه سازان سیستم‌های کامپیوتری از آن استقبال خواهند کرد.

کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT با سیستم خنک کننده مایع

کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT Liquid Cooled برخلاف دیگر مدل‌هایی که توسط شرکای AMD تولید می‌شوند، به‌جای ۳ کانکتور کمکی هشت پین PCIe، از دو کانکتور برخوردار است که برای انتقال ۳۰۰ وات توان به بورد کاملاً کافی است. از طرفی طراحی دو کانکتوری 6900 XT Liquid Cooled به معنای سازگاری آن با اکثر منبع تغذیه‌های موجود در بازار خواهد بود.

کارت گرافیک RX 6900 XT Liquid Cooled بدون شک یکی از سریع‌ترین کارت گرافیک‌های جهان است که براساس پردازنده گرافیکی Big Navi شرکت AMD طراحی شده است، اما این شرکت به هر دلیلی قصد ندارد فعلاً این مدل را برای عموم کاربران به فروش بگذارد. هرچند VideoCardz در این خصوص گزارش داده که این شرکت به‌صورت انحصاری به عرضه 6900 XT برای یکپارچه سازان سیستم‌های کامپیوتری خواهد پرداخت.

بنابراین از آنجایی که RX 6900 XT Liquid Cooled فقط برای سازندگان پی سی در دسترس خواهد بود، AMD قیمتی را هم برای آن تعیین نکرده است. Maingear یکی از نخستین سازندگان سیستم‌های یکپارچه خواهد بود که از Radeon RX 6900 XT Liquid Cooled در محصولات خود استفاده می‌کند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع tomshardware
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده