نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۸

انتشار اولین اطلاعات از استاندارد حافظه HBM3؛ حداقل سرعت ۶۶۵ گیگابایت بر ثانیه

شرکت تولید کننده تراشه‌های نیمه رسانای SK Hynix، نخستین جزئیات فنی از نسل جدید استاندارد حافظه‌های گرافیکی HBM یا همان hbm3 را ازطریق وبسایت رسمی خود منتشر کرده است.

در چند ماه گذشته، تقریباً هیچ خبری از نسل جدید حافظه‌ی گرافیکی HBM3 نبود. البته یک نسخه میانی از نسل hbm2 به نام hbm2e را داشتیم ولی جزئیات بسیار کمی از HBM3 می‌دانیم. حالا SK Hynix اقدام به انتشار اولین اطلاعات از استاندارد جدید حافظه‎‌های گرافیکی کرده است.

HBM یا حافظه با پهنای باند بالا (High Bandwith Memory) حافظه‌ی غیرصفحه‌ای با ساختاری سه‌بعدی به شکل مکعب یا مکعب مستطیل است. برای ساخت این حافظه‌ها چند تراشه‌ی حافظه یکی پس از دیگری با روش‌های لحیم‌کاری خاص روی هم انباشته شده و تشکیل یک توده‌ی مکعبی را می‌دهند. حافظه‌های HBM به‌دلیل فرم فاکتور کوچک‌تر با اسامی دیگری نظیر حافظه‌ی فشرده و حافظه‌ی توده‌ای نیز شناخته می‌شود.

آخرین نسل از حافظه‌های گرافیکی HBM یا همان HBM2e درحال حاضر ۴۶۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند انتقال داده را به ازای هر توده‌ی حافظه (Stack) ارائه می‌کنند که ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه در هر پین را شامل می‌شود. حداکثر ظرفیت هر تراشه hbm2e نیز ۱۶ گیگابایت است. درحالی که استاندارد hbm3 هنوز به‌صورت کامل معرفی نشده، اما سازندگان این چیپ‌ها آغاز فرایند توسعه آن را تأیید کرده‌اند.

اطلاعات فنی حافظه گرافیکی HBM3

SK Hynix اعلام کرده که نوع جدید حافظه‌های گرافیکی HBM توانایی ارائه پهنای باند ۶۶۵ گیگابایت بر ثانیه را دارند که تقریباً ۴۵ درصد سریع‌تر از پرسرعت‌ترین حافظه فعلی hbm2e است. سرعت این چیپ به ازای هر پین، ۵.۲ گیگابیت بر ثانیه است ۴۴ درصد بالاتر از استاندارد فعلی ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه در مدل‌های hbm2e است.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده