نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۰

افزایش ۳۹ درصدی فروش پردازنده‌ های گرافیکی در سه ماهه اول ۲۰۲۱

براساس نتایج گروه تحلیل و بررسی Jon Peddie، بازار فروش پردازنده‌های گرافیکی پی سی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ نسبت به موعد مشابه سال گذشته ۳۸.۷۴ درصد رشد داشته است.

شرکت آنالیز و تحقیقات Jon Peddie Research گزارش جدیدی را از وضعیت بازار GPU ارائه کرده که رشد بازار فروش پردازنده‌های گرافیکی کامپیوتری را نشان می‌دهد. براین اساس، آمار فروش GPU در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی به ۱۱۹ میلیون واحد رسیده که یک جهش ۳۸.۷۴ درصدی را در مقایسه با بازه مشابه سال گذشته به ثبت می‌رساند. به‌طور کلی، مجموع پردازنده‌های گرافیکی نصب شده یک رشد سالانه‌ی ۲.۸۷ درصدی را تجربه می‌کند تا پیش‌بینی‌ها برای حدفاصل سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ را به ۳۳۳۳ میلیون واحد در انتهای این بازه برساند. انتظار می‌رود درصد نفوذ پردازنده‌های گرافیکی مجزا در پنج سال آینده به ۲۶ درصد افزایش پیدا کند.

وبسایت Jon Peddie Research در ادامه‌ی تحقیقات خود روی بازار فروش گرافیک‌های کامپیوتری، گزارش جدید Market Watch خود را برای سه ماه اول سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است. تا قبل از سال ۲۰۲۰، بازار پی سی با پایداری بیشتر، نشانه‌هایی از رشد و پیشرفت را از خود نشان می‌داد. تا اینکه ضعف زنجیره تأمین تراشه‌های الکترونیکی در سال ۲۰۲۰ موجب شد تا تولیدکنندگان تراشه‌های نیمه رسانا و سایر قطعات ضروری صنعت سخت‌افزار دیگر قادر به پاسخگویی به حجم تقاضای بازار نباشند. از طرفی جایگاه پیشروی اینتل در بازار و مشکلات تولید آن‌ها باعث شد تا وضعیت بدتر شود. گزارش JPR نیز این روند را برای سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ تأیید می‌کند اما پیش‌بینی‌ها رفته رفته محتاطانه‌تر می‌شود.

در دیگر قسمت‌های این گزارش، کاهش 0.12- درصدی سهم AMD از بازار سخت‌افزار را داریم که همچنان کمتر از کاهش 0.5- درصدی اینتل در این دوره سه‌ماهه است. این در حالی است که سهم انویدیا در این مدت 0.62 درصد رشد داشته است. چیزی که می‌توانید در نمودار زیر نیز مشاهده کنید.

سهم تولید کنندگان GPU از بازار

آمار کلی فروش GPU از سه‌ماهه قبلی نیز 0.3- درصد کاهش داشته است. فروش AMD  و اینتل یک درصد کمتر شده اما انویدیا یک رشد ۳.۹ درصدی را تجربه می‌کند. در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از داده‌های ارائه شده توسط JPR را ملاحظه کنید.

  • نرخ کلی GPU روی هم (شامل پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه و مجزا در دسکتاپ، نوت بوک و ورک‌استیشن‌ها) برای این دوره سه‌ماهه ۱۱۷ درصد افزایش یافته که نسبت به بازه سه‌ماهه قبل نیز ۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.
  • فروش کلی CPU در مجموع ۴ درصد نسبت به سه‌ماهه قبل افت داشته و در مقایسه با سال گذشته ۳۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
  • آمار فروش بوردهای گرافیک add-in دسکتاپ (AIBهایی که GPU مجزا استفاده می‌کنند) نسبت به سه ماه قبل ۷ درصد افزایش داشته است.
  • آمارها تغییری در وضعیت بازار تبلت‌ها را نشان نمی‌دهد.

بنابراین به نظر می‌رسد که شیب نمودار سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ عملاْ نسبت به دوره قبلی در آخر ۲۰۲۰ ثابت و رو به پایین بوده است. البته این دوره نسبت به قبل ۰.۳ درصد کاهش را ثبت کرده که از میانگین ۷ درصدی ۱۰ سال گذشته کمتر است. معمولاً از GPU به‌عنوان شاخص اساسی تحلیل بازار پی سی یاد می‌شود؛ زیرا در در اکثر سیستم‌ها GPU قبل از عرضه پی سی توسط تأمین کننده‌ها داخل دستگاه قرار می‌گیرد.

سهم شرکت‌ها از بازار فروش پردازنده‌های گرافیکی مجزا

نام شرکتسه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۰سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱
AMD25%18%19%
Intel000
Nvidia75%82%81%

یکی از عوامل مرثر در وضعیت بازار سخت‌افزار، قوانین محدودکننده‌ی ناشی از شیوع کرونا و غیرحضور شدن مدارس و دانشگاه‌ها است. هجوم کاربران برای خرید انواع کروم بوک‌ها و نوت بوک‌ها برای محصلین، آمار فروش این محصولات در سه‌ماهه اخیر را به ۸۹ میلیون واحد رسانده که در طول تاریخ عملکرد این بازار بی‌سابقه است. علاوه‌بر این، پیشرفت سال به سال آمار فروش نوت بوک‌ها نیز ۴۹ درصد گزارش می‌شود که در نوع خود یک رکورد بی‌نظیر است. البته وضعیت برای سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ به مراتب متعادل‌تر پیش‌بینی شده و از افزایش تخمینی ۴ درصدی صحبت به میان آمده است. هرچند این مقدار هم بالاتر از میانگین سال‌های اخیر است. انتظار می‌رود که باتوجه‌به محدودیت‌ بودجه مدارس برای خرید کروم بوک‌ها و لوازم الکترونیکی، نمودار فروش این محصولات در ادامه‌ی سال جاری میلادی با یک افت قابل‌توجه مواجه شود.

نمایی از کارت گرافیک های مختلف گیمینگ

جان پدی رئیس گروه تحقیقاتی JPR در اینباره می‌گوید:

«ریسکی که هم‌اکنون در بازار تأمین تراشه‌های نیمه رسانا با آن مواجه هستیم، روبه‌رو شدن با صدها میلیون کاربر جدید است که به یکباره به لشگر متقاضیان لوازم الکترونیکی پیوستند. اگر تصور کنیم این حجم بالای تقاضا همینطور باقی می‌ماند، تحلیل غیر واقعگرایانه‌ای از وضعیت فعلی را ارائه کردیم. درواقع نه‌تنها این تصور منطقی نیست، بلکه اصلاً واقعی هم نیست. اصلاً این همه متقاضی واقعی یک دفعه از کجا پیدا شدند؟ از یک سیاره دیگر؟»

اکثر فروشندگان تراشه‌های نیمه رسانا به‌طور متوسط ۳ درصد افزایش عرضه را برای سه‌ماهه بعدی سال ۲۰۲۱ در نظر می‌گیرند. بخشی از این مقدار براساس نوسانات طبیعی بازار در فصول مختلف است؛ اما همچنان یک عامل کرونایی نیز افزایش محتاطانه‌ی حجم عرضه توسط شرکت‌ها دیده می‌شود.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz.
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده