نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۵

سریع‌ترین درایو HDD سیگیت با عملکردی نزدیک به SATA III SSD

شرکت سیگیت به‌تازگی جدیدترین و سریع‌ترین هارد درایو مکانیکی خود را معرفی کرده است. Seagate Mach.2 Exos 2X14 یک درایو HDD است که سرعت انتقال داده در آن به SATA III SSD نزدیک می‌شود.

سیگیت با معرفی هارد درایو Seagate Mach.2 Exos 2X14، سرعت انتقال داده در درایوهای مکانیکی به سطح جدیدی وارد می‌کند. این درایو ۱۴ ترابایتی با وعده‌ی دستیابی به سرعت ۵۲۴ مگابایت بر ثانیه، جایی نزدیک به رکورد ۶ گیگابیت بر ثانیه‌ی SATA III SSD قرار می‌گیرد.

البته که در اینجا منظور، عملکرد پایدار و خطی Seagate Mach.2 در انتقال داده‌های اطلاعاتی است؛ چراکه عملکرد این درایو در بحث زمان دسترسی و IOPS تصادفی (تعداد عملیات‌های ورودی/خروجی رندوم در ثانیه) همچنان در سطح دیگر مدل‌های موجود HDD قرار می‌گیرد. اساساً سیگیت با استفاده از یک ترفند هوشمندانه موفق به دوبرابر کردن عملکرد پایدار هارد درایو جدید خود شده است. به زبان ساده می‌توان گفت که این درایو از دو HDD هفت ترابایتی تشکیل شده که به یکدیگر متصل شده و در یک شاسی ۳.۵ اینچی با گاز هلیوم عایق شده است.

تکنولوژی هارد های سیگیت

سرعت ۷۲۰۰ دور بر ثانیه و حافظه کش ۲۵۶ مگابایتی این درایو، امکان خواندن رندوم 4K و سرعت‌های IOPS بالغ بر ۳۰۴ و ۳۸۴ عملیات در ثانیه را ممکن می‌سازد. زمان تأخیر متوسط Mach.2 Exos نیز به ۴.۱۶ میلی ثانیه می‌رسد که این مدل را بالاتر از Seagate Exos 15E900 HDD قرار می‌دهد. جالب اینجا است که سرعت گردش دیسک در Exos 15E900 با ۱۵ هزار دور بر ثانیه دوبرابر Mach.2 است و توان مصرفی آن در حالت عادی ۷.۲ وات و تحت فشار سنگین به ۱۳.۵ وات می‌رسد.

سخنگوی سیگیت در زمان معرفی این درایو درباره آن می‌گوید:

«هارد درایوهای ۳.۵ اینچی پرشده از گاز فشرده با قدرتی مشابه Exos 2X14 سال‌ها است که توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید توجه داشته باشید که Exos 2X14 با پشتیبانی از تکنولوژی PowerBalance، امکان کاهش توان مصرفی تا زیر ۱۲ وات را فراهم می‌کند که البته این کار به افت ۵۰ درصدی عملکرد درایو در عملیات خواندن و همچنین کاهش 5 الی 10 درصدی توان آن در زمان نوشتن منجر می‌شود.»

مدل جدید هارد دیسک سیگیت

براساس توضیحات شرکت سیگیت، یکی دیگر از مزیت‌های این دیسک، نسبت بسیار خوب قیمت دربرابر هر گیگابایت حجمی است که کاربر با خرید آن دریافت می‌کند. البته این شرکت هنوز قیمت این درایو را اعلام نکرده تا همچنان این قضیه مبهم باقی بماند. باوجود اینکه Mach.2 Exos 2X14 در رقابت با سرعت عملیات تصادفی درایوهای پرسرعت SSD شکست می‌خورد، این موضوع نمی‌تواند در کاربری آن مشکل خاصی ایجاد کند. زیرا معمولاً از این قبیل هارد درایوها در دیتا سنترهایی مانند ارائه کنندگان خدمات ابری استفاده می‌شود و چنین مزیتی برای آن‌ها موضوعیت ندارد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده