نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۳

معرفی سری LHR کارت‌های گرافیک‌ RTX 30 با محدودیت در استخراج رمزارزها

انویدیا سری LHR یا Lite Hash Rate کارت‌های گرافیک GeForce RTX 30 را رسماً معرفی کرد؛ این سری به یک GPU جدید مجهز شده که استخراج رمزارزها را با محدودیت مواجه می‌کند.

پسوند LHR در انتهای نام کارت‌های گرافیک جدید Nvidia GeForce RTX 30 اساساً به این معنی است که پردازنده گرافیکی جدید این کارت‌ها به یک سیستم محدودکننده‌ی توان گرافیکی در زمان استخراج ارزهای دیجیتالی مجهز شده است. البته همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، این نخسین باری نیست که انویدیا چنین ویژگی خاصی را برای محصولات خود معرفی می‌کند. درواقع همین چند ماه پیش بود که تلاش انویدیا برای اعمال این رویکرد با کارت گرافیک RTX 3060 12GB با شکست مواجه شد. درواقع این خود شرکت بود که به اشتباه نسخه بتای درایور این کارت را در اختیار کاربران گذاشته و این ویژگی نرم‌افزاری را به‌دست خود از کار انداخت. این اتفاق منجر به تغییر رویکرد انویدیا برای محدود کردن پردازنده‌های خود در مصارف ماینینگ شده و حالا این برنامه به مرحله اجرا رسیده است.

انویدیا امروز اعلام کرد که به‌صورت رسمی به معرفی این سیستم محدود کننده می‌پردازد. اما اینبار تقریباً همه‌ی مدل‌های سری Ampere به این ویژگی مجهز می‌شوند تا امکان دور زدن این محدودیت را به حداقل برسانند. از همین الان در نسخه 446.47 درایور گرافیکی این تراشه‌های جدید، می‌توان آی‌دی دستگاه PCI را مشاهده کرد. تنها مدلی که از این جمع باز مانده، RTX 3090 LHR است که براساس اطلاعات فاش شده، اصلاً قرار نیست چنین نسخه‌ای برای RTX 3090 عرضه شود.

کارت گرافیک RTX 3060

انویدیا هنوز نرخ هش تراشه‌های جدید LHR را اعلام نکرده اما در توضیحات خود اظهار داشته که توان استخراج این کارت‌ها نسبت به مدل‌های موجود به مراتب پایین‌تر خواهد بود. ضمن اینکه در توضیحات این شرکت، اشاره‌ای به نسخه‌ی LHR مدل معمولی و غیر Ti کارت گرافیک RTX 3060 نشده است. ظاهراً چند ماه قبل، این مدل با محدودیت در نرخ هش تولید و به بازار عرضه شده است.

انویدیا خاطر نشان کرده که مدل‌های LHR به وضوح از بسته‌بندی و فهرست فروش محصولات قابل تشخیص خواهند بود و خریداران باید هنگام خرید این کارت‌ها به این نکته توجه داشته باشند.

در متن رسمی وبسایت انویدیا نوشته شده:

«یک قدم رو به جلو برای رساندن کارت‌های گرافیک سری جی‌فورس به‌دست مصرف‌کنندگان واقعی آن‌ها یعنی جامعه گیمرها: ما تصمیم به کاهش نرخ هش پردازنده‌های گرافیکی در مدل‌های GeForce RTX 3080 و 3070 و همچنین 3060 Ti گرفتیم تا این محصولات برای ماینرها از جذابیت کمتری برخوردار باشند. محصولات سری جی‌فورس مختص گیمرها طراحی شده و برای این منظور ایده‌ها و نوآوری‌های متعددی به کار گرفته شده است. سری RTX 30 براساس نسل دوم معماری پردازنده‌های RTX طراحی شده که از هسته‌های اختصاصی RT و Tensor برخوردار هستند. این سبک منجر به ارائه‌ی نتایج فوق‌العاده‌ای در امر کیفیت محتوای تصویری و عملکرد بازی‌ها برای جامعه گیمرها و تولیدکنندگان محتوا می‌شود.»

کارت گرافیک های گیمینگ و ارزهای دیجیتال

«از آنجایی که پردازنده‌های گرافیکی انویدیا قابل برنامه‌نویسی هستند، کاربران اغلب کاربردهای جدیدی را برای آن‌ها پیدا می‌کنند که از شبیه‌سازی شرایط آب و هوایی گرفته تا تعیین توالی ژن، هوش مصنوعی و روباتیک تنوع دارد. استخراج ارزهای دیجیتال نیز یکی از این کاربردها محسوب می‌شود.»

«پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX از فناوری‌های جدید و نوآورانه‌ای برخوردار هستند که شماری از آن شامل مواردی همچون تکنولوژِی ری تریسینگ به‌صورت Real Time، تقویت کننده نرخ فریم DLSS مبتنی بر هوش مصنوعی، فناوری رندرینگ فوق سریع NVIDIA Reflex و بسیاری دیگر می‌شوند. همه‌ی این موارد به گیمرها و کسانی که به خلق تجربیات دیجیتال می‌پردازند اختصاص داشته و تنها برای آن‌ها ساخته شده است.»

«امیدواریم که اقدامات بعدی شرکت نیز به کاهش قیمت و دسترسی ساده‌تر کاربران سراسر جهان به کارت‌های گرافیک GeForce منجر شود.»

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده