نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۵

اشاره‌ کورسیر به کیت‌های‌ حافظه نسل جدید DDR5-6400

شرکت Corsair در جدیدترین پست وبسایت رسمی خود، تیزری از کیت حافظه‌ و ماژول‌های نسل جدید DDR5 را منتشر کرده که انتظار می‌رود از سرعت بسیار بالایی برخوردار باشند.

DDR5 جدیدترین نسخه از استاندارد DDR محسوب می‌شود که از انتهای دهه‌ی ۱۹۹۰، وظیفه‌ی سرعت‌بخشی به پردازش‌ها را در انواع کامپیوترهای شخصی، سرور و دسته‌های گوناگون هر زیرمجموعه، بر عهده داشته است. استاندارد جدید، بار دیگر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های DDR را افزایش می‌دهد و علاوه‌بر افزایش دوبرابری سرعت، ظرفیت آن‌ها را نیز بهبود خواهد داد. سخت‌افزارهایی که براساس استاندارد جدید تولید می‌شوند، احتمالا تا اواخر سال جاری میلادی به بازار می‌آیند و پیش از ورود به دنیای PC، ابتدا در دسته‌ی سرور استفاده خواهند شد.

شرکت Corsair در اطلاعیه جدید خود اعلام کرده که دوران بسیار موفقیت آمیزی را با سری Dominator و Vengeance از کیت‌های حافظه‌ DDR4 تجربه کرده و حالا قصد دارد با نسل DDR5 نیز همان کیفیت بالا را به کاربران ارائه کند. براساس اظهارات کورسیر، مموری DDR5-6400 تا حداکثر ۵۱ گیگابایت پهنای باند را در اختیار کاربر قرار خواهد داد که دوبرابر مقدار ارائه شده در حافظه‌های DDR4 محسوب می‌شود. براین اساس، نرخ بهره‌وری و عملکرد این نسل نیز با ماژول‌های فعلی فاصله زیادی دارد. گفته می‌شود در این نسل شاهد ارائه حجم حافظه‌ ۱۲۸ گیگابایتی در تنها یک ماژول مموری DDR5-6400 خواهیم بود.

پهنای باند حافظه های DDR5

کورسیر صراحتاً اعلام نکرده که در نسل جدید چه کیت‎‌هایی را به بازار عرضه خواهد کرد، اما قطعاً می‌توانیم انتظار سری جدید Dominator را داشته باشیم. کورسیر درمورد تاریخ عرضه حافظه‌های DDR5 نیز از لفظ «به‌زودی» استفاده کرده و اعلام کرده که در ماه‌های پیش رو، اطلاعات بیشتری از تکنولوژی DDR5 و محصولات مربوط‌به آن را با علاقه‌مندان به اشتراک خواهد گذاشت.

براساس گزارش‌ها منتشر شده، دیگر تولیدکنندگان ماژول‌های حافظه کامپیوتری نیز وعده‌س سرعت‌های بالایی را برای محصولات آینده‌ی خود می‌دهند. یک شرکت تولید کننده‌ی چینی اعلام کرده که در فاز آزمایشی به فرکانس‌های فراتر از ۱۰ هزار مگاهرتز نیز دست پیدا کرده است. انتظار داریم مموری‌های نسل جدید را در ظرفیت‌های ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ و سرعت‌هایی در حدود ۴۸۰۰ تا ۵۶۰۰ مگاهرتز مشاهده کنیم. TeamGroup پیش از این گزارش داده بود که ولتاژ حافظه‌های DDR5 می‌تواند با استفاده از خنک‌کننده‌های نیتروژن مایع تا ۲.۶ ولت هم پیش برود.

حجم حافظه مموری‌های DDR5

بنچمارک‌های فاش شده از حافظه‌های DDR5 نشان می‌دهند که باید انتظار یک جهش دوبرابری را در بحث عملکرد این ماژول‌ها در مقایسه با نسل DDR4 داشته باشیم. همین حالا هم شاهد عبور سرعت حافظه‌های DDR4 از مرز‌ ۷ گیگاهرتز بودیم، پس رسیدن به قله‌ی ۱۰ گیگاهرتز چندان هم دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. به‌ویژه در شرایطی که SK Hynix و Micron تراشه‌های DRAM سریع‌تری را در اختیار سازندگان حافظه‌های DDR5 قرار می‌دهند.

ولتاژ حافظه های DDR5

شاید بتوان تغییر اصلی برای بهبود حافظه را در رویکردی مشابه با LPDDR4 و GDDR6 مشاهده کرد که یک DIMM را به دو کانال می‌شکنند. درنتیجه، DDR5 به‌جای یک کانال ۶۴ بیتی داده در هر DIMM، دو کانال ۳۲ بیتی استفاده می‌شود که با اضافه کردن ECC تا ۴۰ بیت هم می‌رسد. به‌علاوه، طول Burst برای هر کانال، از هشت بایت به ۱۶ بایت افزایش یافته است. به بیان ساده، هر کانال می‌تواند در هر عملیات، ۶۴ بایت داده ارائه کند. درنهایت DDR5 DIMM در مقایسه با DDR4 DIMM با درنظرگرفتن سرعت‌های هسته‌ی برابر، سرعت دوبرابری را در حافظه ارائه می‌کند. DDR5 در زمانی‌که DDR4 DIMM یک عملیات ۶۴ بیتی را ارائه می‌کند، دو عملیات ارائه خواهد کرد و پهنای باندی مؤثر را دوبرابر می‌کند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده