نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵

کارت گرافیک RX 7900 XT باید حداقل ۴۰ درصد سریع‌تر از RX 6900 XT باشد

براساس شایعات، کارت گرافیک نسل بعدی RX 7900 XT شرکت AMD مبتنی بر سبک معماری RDNA 3 باید حداقل ۴۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به پرچم‌دار فعلی این شرکت یعنی RX 6900 XT داشته باشد.

در ادامه‌ی شایعاتی که از احتمال عملکرد فراتر از انتظار نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD در سال ۲۰۲۲ منتشر شده، حالا شایعه‌ی جدیدی در رابطه با پرچم‌دار این نسل یعنی AMD Radeon RX 7900 XT در رسانه‌ها مطرح شده است. کانال یوتیوب Moore's Law Is Dead در گزارش جدیدی که در ارتباط با کارت گرافیک Radeon RX 7900 XT منتشر کرده، مدعی شده که این کارت «باید حداقل ۴۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به RX 6900 XT در نسل فعلی داشته و تکنولوژی ری تریسینگ و Geometry Performance نیز نسبت به قبل یک ارتقاء قابل‌توجه داشته باشند.»

برخی از کارشناسان معتقدند که AMD می‌تواند با معماری RDNA 3 بالاخره «تاج عملکرد» را در سال ۲۰۲۲ از انویدیا گرفته و این جایگاه را با اختلاف از آن خود کند. در صورتی که واقعاً شاهد چنین اتفاقی باشیم، کارت گرافیک RX 7900 XT همان عضوی از خانواده جدید RDNA 3 است که این جایگاه را از رقیب مستقیم خود در تیم سبز تصاحب خواهد کرد. انویدیا از سوی دیگر با سری پردازنده‌های Ampere و همکاری سامسونگ به جنگ RDNA 3 و TSMC خواهد رفت. انویدیا در بهترین حالت می‌تواند طراحی پردازنده‌های امپر را در نسل جدید بهبود ببخشد؛ اما این لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ است که آن‌ها را در رقابت عقب نگه می‌دارد. این درحالی است که AMD خود را برای نسل جدید تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC آماده می‌کند که درکنار معماری جدید RDNA 3 نوید یک ارتقاء قابل‌توجه را نسبت به نسل فعلی می‌دهند.

ارتقاء نسل جدید پردازنده های گرافیکی AMD نسبت به نسل قبل

در صورت AMD واقعاً موفق شود تا با معماری جدید RDNA 3 خود جایگاه انویدیا را در بحث عملکرد پردازنده‌های گرافیکی از آن خود کند، باید گفت که لحظه‌ی تاریخی و بزرگی را برای این شرکت و پردازنده‌های گرافیکی رادئون رقم خواهد زد. البته نکته‌ی حائز اهمیت دیگر، بحث دسترسی و حجم تولید این پردازنده‌ها است که باتوجه به فشاری که حداقل تا چند سال آینده روی TSMC و تراشه‌های ۵ نانومتری آن‌ها قرار دارد، می‌تواند تأثیر زیادی روی موفقیت AMD در این نسل داشته باشد.

معماری جدید RDNA 3 شرکت AMD یک سبک کاملاً جدید در طراحی پردازنده‌های گرافیکی این شرکت محسوب می‌شود؛ لذا باید انتظار یک جهش بزرگ نسبت به RDNA و RDNA 2 را داشته باشیم. خود AMD وعده‌ی یک ارتقاء دوبرابری را در بحث عملکرد GPU به علاقه‌مندان داده و باید دید که این ادعا تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد بود. به خاطر داریم که معماری RDNA 2 با جهش مقتدرانه‌ی Radeon RX 6800 XT به‌عنوان پرچم‌دار این نسل نسبت به RX 5700 XT، یک ارتقاء ۱۰۰ درصدی را نسبت به نسل قبل به نمایش گذاشته بود.

معماری جدید RDNA 3 در پردازنده های گرافیکی AMD

پردازنده‌های نسل جدید AMD برپایه‌ی معماری RDNA 3 و روی تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC سافخته خواهند شد. تاکنون یک سری اطلاعات غیررسمی از چیپ‌های Navi 33 و Navi 31 منتشر شده که از این پیشرفت بزرگ حکایت دارد. پردازنده‌های نسل جدید AMD موسوم به Zen 4 و همچنین نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به نام Hopper به همراه گرافیک‌های جدید Xe از شرکت اینتل نیز براساس لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC ساخته خواهند شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده