نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۵

جزئیات زمان عرضه دو نسل آینده پردازنده‌ های گرافیکی انویدیا

انویدیا از نقشه راهِ اهداف پیش روی خود در سال‌های آینده رونمایی کرده که نشان می‌دهد باید در سال ۲۰۲۲ انتظار معرفی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی امپر را داشته باشیم.

جنسن هانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا در جریان نطق اصلی کنفرانس GTC از مسیر پیش روی این شرکت در توسعه‌ی انواع GPU، CPU و DPUهای خود پرده‌برداری کرد. هانگ در خلال صحبت‌های خود تأیید می‌کند که انویدیا یک مسیر دو ساله را برای به‌روزرسانی کلیه‌ی تراشه‌های خود در نظر گرفته که نشان می‌دهد هنوز یک سال دیگر تا معرفی نسل بعدی پردازنده‌های امپر زمان باقی مانده است. توجه داشته باشید که در این بیانیه اشاره‌ای به طراحی این چیپ‌ها یا نحوه نام‌گذاری آن‌ها نشده است.

بنابراین نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی امپر که در حال حاضر تحت عنوان «Ampere Next» شناخته می‌شوند در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد. باتوجه به اینکه CPU جدید انویدیا با اسم رمز Grace Hopper نام‌گذاری شده، گفته می‌شود GPU جدید نیز Ada Lovelace نام‌گذاری خواهد شد. علاوه‌بر این، در این نقشه پردازنده‌های «Ampere Next Next» یا دو سال بعد از سری امپر نیز در سال ۲۰۲۴ خواهند رسید. ضمناً احتمال دارد که این تاریخ مربوط‌به نسخه‌های HPC بوده و مدل‌های عمومی مصرف‌کنندگان زمان‌بندی متفاوتی داشته باشد.

برنامه ریزی دو ساله انویدیا

انویدیا در خصوص پردازنده‌های مرکزی نیز از یک CPU مبتنی بر سبک معماری جدید ARM Neoverse به نام Grace رونمایی کرد. براساس برنامه‌ریزی انجام شده، این CPU در سال ۲۰۲۳ به بازار فروش خواهد رسید اما نسل بعدی این چیپ که با عنوان «Grace Next» از آن یاد می‌شود، برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است؛ یعنی یک سال بعد از معرفی نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace.

اما در بخش دیگری از این برنامه، درباره Bluefield DPU ها نیز صحبت شده است. انویدیا جزئیات تازه‌ای از پردازنده‌های قابل برنامه‌ریزی جدید Bluefield-3  را منتشر کرده که تاریخ عرضه آن در سال ۲۰۲۲ را تأیید می‌کند. ضمن اینکه باید در سال ۲۰۲۴ انتظار نسل بعدی آن را داشته باشیم. ظاهراً DPU جدید Bluefield-3 از ۲۲ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده و ۱۶ هسته ARM A78 نیز در ساختار آن تعبیه شده است. نرخ انتقال داده در این DPU به حداکثر ۴۰۰ گیگابیت برثانیه می‌رسد و توان پردازشی آن نیز ۱.۵ ترا عملیات در ثانیه یا TOP گزارش شده است. نسل بعدی این DPU که به نام Bluefield-4 شناخته خواهد شد، در سال ۲۰۲۴ به ۶۴ میلیارد ترانزیستور مجهز شده و سرعت ترانسفر داده‌ی آن به ۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. درنهایت توان عملیاتی این نسل بالغ بر ۱۰۰۰ ترا عملیات در ثانیه یا TOP بیان شده است.

جزئیات طراحی DPU بلوفیلد 3

به محض انتشار اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات طراحی نسل‌های آینده‌ی پردازنده‌های NVIDIA، جزئیات آن به اطلاع شما خواهد رسید. در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با ما در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده