نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۵

افزایش ۵۵ درصدی فروش پی سی با توجه به کمبود تراشه ‌های الکترونیکی

به نظر می‌رسد که باوجود کمبود شدید قطعات سخت‌افزاری در بازار، فروش کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ افزایش چشمگیری داشته است. جهش دوبرابری فروش لپ‌تاپ‌های اپل از ابتدای سال جدید.

براساس گزارشاتی که در هفته‌های اخیر منتشر شده، انتظار می‌رود که عرضه چیپ‌های الکترونیکی در ادامه حتی بدتر از قبل شود. بازیگران اصلی زنجیره تأمین سخت‌افزار قادر به بالابردن نرخ تولید خود نیستند و حداقل تا سال ۲۰۲۲ یا حتی ۲۰۲۳ توانایی تأمین کامل نیاز بازار را نخواهند داشت. با اینحال به نظر می‌رسد که فروش پی سی از ابتدای سال جدید میلادی پیشرفت قابل توجهی داشته و به هیچ عنوان رو به کاهش نبوده است. در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۴ میلیون دستگاه کامپیوتر به فروش رسیده که ۵۵ درصد بیشتر از موعد مشابه سال گذشته است. البته این آمار در مقایسه با سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ همچنان 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد که البته به‌طور معمول در پایان هرسال انتظار افزایش فروش در این حوزه داده می‌شود.

بعد از گذشت سه ماه از آغاز سال جدید میلادی، عرضه جهانی پی سی آنچنان که انتظار می‌رفت آسیب ندیده است. برعکس، فروش ۸۴ میلیونی کامپیوترهای شخصی در طول سه ماه یک رکورد بسیار خوب نیز به شمار می‌رود. اپل در این بین بیشترین سود را از آن خود کرده و نسبت به سال قبل، ۱۰۰٪ افزایش فروش را تجربه می‌کند. داده‌های IDC نشان می‌دهد که تمامی ۵ شرکت بزرگ توزیع کننده کامپیوترهای شخصی در جهان شامل لنوو، HP، دل، اپل و ایسر، افزایش فروش را نسبت به سال قبل تجربه می‌کنند.

جدول فروش کامپیوتر های شخصی در سال 2021

جتیش اوبرانی، مدیر تحقیقات Mobile Device Trackers شرکت IDC در این خصوص می‌گوید:

«تقاضای برآورده نشده‌ی بازار در سال گذشته به ابتدای سال جدید کشیده شده و این افزایش فروش حاصل مشکلات ناشی از ویروس کرونا و عدم تأمین کامل بازار در سال ۲۰۲۰ است.»

IDC در ادامه تشریح کرده که هر سه حوزه‌ی تجارت، آموزش و مصرف همچنان حجم بی‌سابقه و بالایی از تقاضا را از سوی بازار دریافت می‌کنند و کمبود چیپ‌های الکترونیکی به این ترافیک افزوده است.

با درنظرگرفتن این ارقام، احتمالاً قدرت خرید شرکت‌های بزرگتری مانند اپل، ایسر و لنوو به آن‌ها اجازه خواهد داد تا به خرید خود از بازار ضعیف و رو به کاهش تراشه‌ها ادامه داده و شانسی برای شرکت‌های کوچکتر قائل نشوند. لذا باید دید که آیا شرایط برای تأمین کنندگان مستقل و کوچک بازار سخت‌تر خواهد شد یا خیر.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.      


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده