نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۳

اولین پردازنده گرافیکی ۷ نانومتری چین آماده تولید انبوه

شرکت چینی Tianshu Zhixin اعلام کرده که اولین پردازنده‌های گرافیکی ویژه مصارف عمومی این شرکت موسوم به بیگ آیسلند آماده ورود به رقابت با شرکت‌های بزرگ این صنعت است.

فرایند توسعه پردازنده‌های GPGPU شرکت Tianshu Zhixin از سال ۲۰۱۸ شروع شد. اما این شرکت چینی تا ژانویه امسال اطلاعات خاصی از روند پیشرفت کار را ارائه نکرده بود تا اینکه نهایتاً ساخت این پردازنده‌های گرافیکی را تأیید کرد. حالا و با گذشت سه ماه از انتشار این خبر، شرکت رسماً اعلام کرده که محصولات جدید خود را با لیتوگرافی هفت نانومتری FinFET شرکت TSMC به مرحله تولید انبوه رسانده است.

پردازنده‌های گرافیکی GPGPU از تکنیک پکیجینگ ۲٫۵ بعدی CoWoS استفاده می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد، این چیپ‌ها با استفاده از تکنولوژی FinFET شرکت TSMC در تولید پردازنده‌های هفت نانومتری طراحی شده و بیش از ۲۴ میلیون ترانزیستور را در بر می‌گیرند.

پردازنده های گرافیکی چینی

شرکت سازنده چند داده‌ی اولیه شامل نمودارهای FP32، FP16/BF16 و INT32/16/8 از عملکرد پردازنده‌های Big Island را منتشر کرده که امکان مقایسه مستقیم آن با چیپ‌های رده بالای موجود در بازار از سازندگان مشهوری مثل AMD  و انویدیا را فراهم می‌کند. براساس این داده‌ها، پردازنده Big Islands GPGPU می‌تواند تا ۳۷ ترافلاپس توان پردازشی را در محاسبات تک هسته‌ای خود (FP32) تأمین کند.

توان پردازشی از GPU در داده‌های FP16/BF16 عدد ۱۴۷ ترافلاپس را نشان می‌دهد که این میزان در محاسبات INT32، INT16 و IN8 در هر ثانیه به ۳۱۷، ۱۴۷ و ۲۹۵ ترافلاپس می‌رسد. این شرکت جزئیاتی از سرعت کلاک یا مشخصات فنی مدل‌های مختلف محصولات خود را اراده نکرده که امکان اظهارنظر درباره تعداد هسته‌های آن را غیرممکن می‌کند.

سبک معماری پردازنده های گرافیکی بیگ آیسلند Tianshu Zhixin

پردازنده گرافیکی Big Island GPGPU

Tianshu Zhixin ادعا کرده است بیگ آیلند تقریبا دو برابر قوی‌تر از محصولات تولیدکنندگان مین‌استریم است و درعین‌حال انرژی کمتری مصرف می‌کند. به‌علاوه طبق گفته‌ی شرکت سازنده، تراشه‌ی بیگ آیلند درمقایسه‌با رقبا نسبت قیمت به عملکرد جذاب‌تری دارد؛ البته فعلا قیمت محصول را نمی‌دانیم.

عملکرد FP32 ارائه شده توسط Tianshu Zhixin مطمئناً بالاتر از پردازنده‌های AMD Instinct MI100 و NVIDIA A100 بوده اما مقادیر FP16/BF16 آن کمتر از آن‌هاست.

Tianshu Zhixin اعلام کرده که مدل‌های مختلفی از پردازنده‌های گرافیکی بیگ آیسلند را به بازار عرضه خواهد کرد. این GPU با فرم فاکتور دو درگاهه‌ی مرسوم PCIe Gen4 x16 ارائه شده و به یک سیستم خنک‌کننده پسیو مجهز خواهد بود.

نظر شما درباره این خبر چیست؟ در ادامه می‌توانید دیدگاه‌های خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده