نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۷

فعالسازی قابلیت Resizable BAR برای کارت های گرافیکی سری RTX 30

شرکت انویدیا، درایور و آپدیت نرم افزاری جدیدی را برای اضافه کردن پشتیبانی از قابلیت Resizable BAR به کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 منتشر کرده است.

انویدیا با انتشار درایور جدید کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30، به وعده‌ی خود برای فعالسازی ResizableBAR تا پایان ماه مارس عمل کرد. قابلیت ReBAR، به لطف همکاری انویدیا و AMD به همراه شرکت اینتل و چندین تولیدکننده‌ی مادربوردهای جدید به پردازنده‌های امپر افزوده شده است. به منظور پشتیبانی از ReBAR، به سخت افزار سازگار، جدیدترین نسخه‌ی درایور (456.89+) و به روزرسانی سیستم عامل کارت گرافیک نیاز خواهید داشت.

براساس ادعای انویدیا، تکنولوژی ReBAR در کارت‌های گرافیکی GeForce RTX 30 عملکرد پردازنده را تا ۱۲ درصد بهبود می‌بخشد. البته که این عدد کاملاً تخمینی بوده و برای اهداف تجاری انویدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما گیمرها باید حداقل انتظار ۵ درصد بهبود عملکرد را با یک کارت گرافیک RTX 3080 و در رزولوشن 1440p داشته باشند.

عملکرد بازی ها با قابلیت Resizable BAR

درحال حاضر تعداد محدودی از بازی‌های ویدیویی از قابلیت NVIDIA ReBAR پشتیبانی می‌کنند که شامل تعدادی از بازی‌های جدید نیز می‌شوند. فهرست بازی‌های تحت پشتیبانی انویدیا از زمان معرفی این قابلیت گسترش یافته و حالا شامل ۱۷ بازی مختلف می‌شود. البته انویدیا اطمینان داده که با انتشار نسخه‌ جدید درایور‌های خود در آینده، تعداد این بازی‌ها را افزایش خواهد داد. در ادامه می‌توانید این فهرست را ملاحظه کنید.

  1. Assassin’s Creed Valhalla
  2. Battlefield V
  3. Borderlands 3
  4. Control
  5. Cyberpunk 2077
  6. Death Stranding
  7. DIRT 5
  8. F1 2020
  9. Forza Horizon 4
  10. Gears 5
  11. Godfall
  12. Hitman 2
  13. Hitman 3
  14. Horizon Zero Dawn
  15. Metro Exodus
  16. Red Dead Redemption 2
  17. Watch Dogs Legion

نحوه‌ی فعالسازی قابلیت ResizableBAR در کارت گرافیک‌های سری RTX 30

کارت گرافیک GeForce RTX 3060 برای فعالسازی این ویژگی نیاز به تغییر خاصی ندارد. این تنها مدلی است که از زمان عرضه رسمی، از ReBAR پشتیبانی می‌کند. اما درباره سایر مدل‌ها باید گفت که شما به به‌روزرسانی سیستم عامل سخت افزار نیاز خواهید داشت. در صورتی که هریک از نسخه‌های NVIDIA Founders Edition کارت گرافیک‌های این سری را خریداری کرده باشید، باید ابزار ویژه این کار را مستقیماً از سایت NVIDIA دانلود کنید. کسانی که از سایر نسخه‌های AIC استفاده می‌کنند نیز باید به وبسایت شرکت مربوطه مراجعه کرده و ابزار مخصوصی که با پردازنده‌ی آن‌ها سازگاری دارد را دانلود کنند.

در ادامه می‌توانید مراحل فعالسازی ResizableBAR را مشاهده کنید:

  1. ابتدا از سازگاری CPU و GPU مورد استفاده خود و همچنین مادربوردهای تحت پشتیبانی (در جدول زیر) اطمینان حاصل کنید.
  2. با مراجعه به وبسایت تولید کننده، سیستم عامل SBIOS مادربورد خود را آپدیت کنید. سپس در رابطه کاربری BIOS مادربورد خود، پشتیبانی از Resizable BAR را فعال کنید.
  3. کارت گرافیک‌ خود را به جدیدترین نسخه‌ی GeForce Game Ready Driver آپدیت کنید. (در زمان ثبت این خبر، نسخه 89 جدیدترین ورژن محسوب می‌شود.)
  4. اگر کارت گرافیک شما GeForce RTX 3060 است، نیازی به اینکار نخواهید داشت اما در صورتی که از هریک از مدل‌های GeForce RTX 3060 Ti یا 3070، 3080 و 3090 استفاده می‌کنید، باید VBIOS را نیز آپدیت کنید.
  5. اگر از گرافیک‌های Founders Edition انویدیا استفاده می‌کنید، ابزار آپدیت VBIOS را مستقیماً از وبسایت این شرکت تهیه کنید. اما در صورتی که از هریک از مدل‌های کاستوم شرکت‌های دیگر استفاده می‌کنید، باید ابزار مربوطه را از طریق لینک‌های زیر از سایت شرکت تولیدکننده دانلود کنید.
  6. با مراجعه به کنترل پنل NVIDIA یا نرم افزار TechPowerUP GPU-Z از تأیید شدن Resizable BAR اطمینان حاصل کنید.

 جدول پشتیبانی سخت افزاری

چیپست های AMD

سری پردازنده‌های AMDچیپست های Intelسری پردازنده‌های Intel
AMD 400 SeriesAMD Zen3 (Ryzen 5000)Z490تمامی پردازنده‌های نسل 11
AMD 500 Series-H470تمامی پردازنده‌های نسل 10
--H470-
--H410-

لینک دسترسی به ابزار به‌روز رسانی نرم افزاری ResizableBAR

  • NVIDIA
  • ASUS (انتخاب سربرگ GeForce RTX 30 -> مدل مربوطه -> سربرگ Support -> بخش Driver & Utility)
  • COLORFUL
  • EVGA
  • Gainward (انتخاب سربرگ GPU -> بخش Tool)
  • Galax
  • GIGABYTE
  • INNO3D
  • MSI (انتخاب GPU -> مراجعه به بخش Support -> انتخاب Utility -> انتخاب MSI Dragon Center یا MSI Live Update)
  • Palit (انتخاب GPU -> بخش Tool) 
  • PNY
  • Zotac

در پایان می‌توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده