نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۹

بحران جدید سازندگان تراشه های نیمه هادی در تایوان

درحالی که کمبود منابع آب در تایوان به سطوح بحرانی نزدیک می‌شود، شرکت‌های TSMC و Micron خود را برای مواجهه با مشکلات جدیدی در تولید تراشه‌های نیمه رسانا آماده می‌کنند.

تولید تراشه‌های نیمه هادی در صنعت سخت‌افزار شرایط نامتعادلی را تجربه می‌کند. این اتفاق موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان پردازنده‌های مختلف کامپیوتری با کمبود عرضه محصولات خود به بازار دست‌وپنجه نرم کرده و در نتیجه بسیاری از علاقه‌مندان به خرید این پردازنده‌ها نیز قادر به دسترسی به آن نباشند. حالا آب، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تولید هرنوع ریزتراشه نیمه هادی به‌عنوان جدیدترین مشکلی که می‌تواند این صنعت را با بحران شدیدتری مواجه کند، مطرح شده است. کمبود آب می‌تواند روند تولید این تراشه‌ها را محدود کند و حالا دولت تایوان برای اولین‌بار در طول شش سال اخیر در خصوص کمبود منابع آب، وضعیت قرمز اعلام کرده است.

تایوان در حال حاضر با یک خشکسالی شدید روبه‌رو شده که منجر به یک کمبود بی‌سابقه در منابع آب این کشور شده است. کاهش میزان بارندگی در سال‌های اخیر از جمله دلایلی است که این خشکسالی تاریخی را در این منطقه رقم زده و قطعاً در ادامه شاهد جیره بندی آب برای صنایع مختلف خواهیم بود.

لوگو شرکت TSMC

درحالی که کارخانجات TSMC در بالاترین حجم تولید خود فعالیت می‌کنند، درخواست کاهش مصرف آب از این شرکت‌ کار ساده‌ای نخواهد بود. به‌ویژه با درنظرگرفتن نقش برجسته‌ی TSMC در تعیین وضعیت بازار جهانی تراشه‌های نیمه رسانا که این شرکت را به یکی از قطب‌های کلیدی صنعت این کشور تبدیل کرده است. درواقع محدود کردن منایع آب TSMC پیامدهای جهانی را به‌دنبال خواهد داشت؛ لذا خشکسالی تایوان به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است.

دولت تایوان برنامه دارد تا از تاریخ ۶ آوریل، دسترسی به منابع آب در Taichung و Miaoli County را تنها در ۵ روز هفته میسر کند. البته فعلاً شرکت‌های TSMC و Micron از محدودیت‌های این مناطق معاف شدند اما مطمئناً با استمرار این شرایط، به ناچار مجبور به محدود کردن حجم تولید خود خواهند شد.

تراشه های نیمه رسانا

مشکلات TSMC مستقیماً روی وضعیت شرکت‌های AMD، اپل، انویدیا، کوالکام، مدیاتک، برادکام، Xilinx و اینتل تأثیرگذار بوده و می‌تواند وضعیت موجودی و قیمت محصولات آن‌ها در بازار را از اینی که است بدتر کند. فصل بارانی کشور تایوان از ابتدای تابستان شروع می‌شود و باید امیدوار بود که بارندگی‌های امسال منجر به جبران کسری منابع آب و در نتیجه حفظ روند تولید TSMC شود.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع overclock3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده