نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۲

AMD هیچ برنامه‌ای برای محدود کردن کارت‌های خود برای ماینینگ ندارد

براساس تأیید منابع رسمی، AMD برخلاف انویدیا هیچ قصدی برای محدود کردن توان کارت گرافیک‌های گیمینگ خود در زمان استخراج رمزارزها ندارد.

بعد از اینکه اعضای تیم سبز برنامه‌ی ویژه‌ای را برای محدود کردن نرخ هش کارت گرافیک‌ RTX 3060 در مصارف ماینینگ ارائه کرد، بسیاری از علاقه‌مندان به خرید محصولات جدید AMD در این فکر بودند که آیا این شرکت نیز چنین رویکردی را در پیش خواهد گرفت یا خیر. حالا به‌نظر می‌رسد که تیم قرمز برنامه‌ای برای این کار ندارد. نیش نینالوجانان، مدیر تولید شرکت AMD در پاسخ به سؤالی که از احتمال اعمال محدودیت در نرخ استخراج ارزهای رمزگذاری شده با استفاده از Radeon RX 6700 XT پرسیده شده بود، پاسخ منفی داده است.

وی در مصاحبه با وبسایت PC Gamer اعلام کرده که «ما هیچگونه برنامه‌ای برای محدود کردن ورک‌لودها نداریم، چه ماینینگ و چه هر کاربرد دیگر. با در نظر داشتن این موضوع، دو نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد. اول اینکه سبک معماری RDNA از ابتدا برای مصارف گیمینگ طراحی شده و RDNA 2 نیز همین مسیر را ادامه می‌دهد. منظور این است که ویژگی‌های جدیدی مانند Infinity Cache و کاهش پهنای باند این پردازنده‌ها به‌طور ویژه برای ارتقاء تجربه گیمینگ کاربرد داشته و این درحالی است که ماینرها بیشتر به‌دنبال پهنای باند بزرگتر هستند. بنابراین سبک معماری این پردازنده‌ها به‌طور طبیعی برای ماینینگ محدودیت ایجاد می‌کند.»

انویدیا اخیراً اذعان داشت که نسخه‌ی اولیه‌ی یکی از درایورهای کارت گرافیک RTX 3060 به‌طور ناخواسته موجب غیرفعال شدن قابلیت محدود کننده‌ی این کارت دربرابر استخراج اتریوم شده است. البته این نسخه از درایورهای انویدیا بلافاصله از روی سرور برداشته شده اما قطعاً شماری از کاربران یک نسخه کپی از آن تهیه کرده و در دسترس عموم قرار خواهند داد.

کارت گرافیک های AMD

کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT نیز تقریباً نرخ هش مشابهی را در مقایسه با RTX 3060 ارائه می‌کند که البته در این مورد منظور بدون اعمال محدودیت انویدیا روی این کارت است. البته پرچم‌دار کارت گرافیک‌های جدید AMD یعنی RX 6900 XT با نرخ هش ۵۵ تا ۶۴ مگاهش بر ثانیه فاصله زیادی با توان ۸۵ مگاهش بر ثانیه‌ی RTX 3080 یا ۱۲۰ مگاهش بر ثانیه‌ی RTX 3090 دارد.

Neelalojanan در ادامه تأکید کرده که باوجود عدم برنامه‌ریزی برای محدود کردن توان کارت گرافیک‌های جدید AMD، گیمرها را برای خرید این محصولات در اولویت قرار خواهد داد:

«مثل همیشه تمامی بهینه‌سازی‌های انجام شده به‌طور ویژه مصارف گیمینگ را در نظر گرفته است و تمام تلاش ما بهبود عملکرد گیمینگ بوده و است. واضح است که گیمرها بیشترین سود را از پیشرفت محصولات ما خواهند برد و کارت گرافیک‌های RDNA2 برای مصارف ماینینگ چندان مناسب نیستند. این تمام آن چیزی است که می‌توان درباره بحث ماینینگ گفت. گاهی اوقات بهترین کار در چنین بازارهای آشفته‌ای، تماشا کردن است.»

در پایان می‌توانید نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده