نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰

افزایش سهم کارت های گرافیکی انویدیا نسبت به AMD در بازار فروش

اخیراً گزارش جدیدی از بازار فروش کارت‌های گرافیکی انویدیا و AMD منتشر شده که با وجود کاهش عرضه محصولات تیم سبز، افزایش سهم کارت‌های گرافیکی این شرکت در بازار فروش را نشان می‌دهد.

گزارش فروش پردازنده‌های مختلف بازار نشان می‌دهد که اینتل مثل همیشه بخش عمده‌ی بازار فروش را در اختیار دارد. ضمن اینکه باوجود مشکلات ناشی از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰، انویدیا سهم خود از این بازار را افزایش داده و این درحالی است AMD بخش از سهم خود را از دست داده است. داده‌های آماری Jon Peddie نشان می‌دهند که به‌طور کلی عرضه پرازنده‌های گرافیکی در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ در مقایسه با دوره قبل ۲۰.۵ درصد افزایش داشته و این میزان، رشد کلی این صنعت از سال گذشته را به ۱۲.۴ درصد می‌رساند.

براساس پیش‌بینی Jon Peddie، تعداد تخمینی کارت گرافیک‌های عرضه شده به بازار، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به ۴۱۹ میلیون واحد خواهد رسید. به‌طور کلی بازار کامپیوترهای شخصی از زمان ایجاد اختلالات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، علائم بهبود و بازیابی مسیر رو به رشد خود را نشان می‌دهد. این موضوع در رشد ۲۰.۵ درصدی عرضه GPU به بازار در مقایسه با سه‌ماهه قبل، قابل مشاهده است.

Jon Peddie در ادامه اضافه می‌کند که به‌طور کلی بازار پی سی در سراسر جهان در فواصل سه‌ماهه ۳۰.۲۵ درصد رشد داشته و این میزان به‌صورت سالیانه به ۳۵.۷۶ درصد می‌رسد.

سهم شرکت های انویدیا AMD و اینتل از بازار فروش

عرضه محصولات مختلف اینتل نیز ۲۰.۵ درصد افزایش داشته و این درحالی است که AMD نسبت به دوره سه‌ماهه قبل ۶.۴ درصد رشد آمار فروش را گزارش کرده است. NVIDIA در این بین با ۷.۳ درصد کاهش، تنها شرکتی است که افت آمار فروش در این مدت را تجربه می‌کند. البته لازم به ذکر است که این اعداد تنها به فروش پردازنده‌های گرافیکی اختصاص داشته و اینتل و AMD هردو وضعیت بسیار خوبی را در بازار فروش CPU داشتند. ضمن اینکه اینتل در این مدت موفق شده تا پردازنده‌های دسکتاپ ۱۴ نانومتری بیشتری را به فروش برساند که شامل گرافیک یکپارچه اختصاصی این شرکت نیز می‌شود. این آمار شامل پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه اینتل نیز می‌شوند.

در ادامه می‌توانید خلاصه کوتاهی از آمار و ارقام این گزارش را ملاحظه کنید.

  • آمار مربوط‌به کل محصولات شرکت AMD در مقایسه با سه‌ماهه قبل ۶.۴ درصد افزایش داشته است.
  • عرضه کلی محصولات اینتل در مقایسه با سه‌ماهه گذشته ۳۳.۲ درصد رشد داشته است.
  • آمار کلی وضعیت محصولات انویدیا در سه‌ماهه پایانی ۲۰۲۰ نیز ۷.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
  • حجم بازار کامپیوترهای شخصی در این مدت ۳۰.۲۵ درصد افزایش داشته که این میزان در مقایسه با سال گذشته به ۳۵.۷۶ درصد می‌رسد.
  • بوردهای اتصال کارت گرافیک‌های مجزا (AIB) در دسکتاپ نیز در مقایسه با سه ماه قبل ۳.۹۰ درصد کمتر فروش داشته‌اند.
  • حجم عرضه تبلت‌ها به بازار نیز نسبت به دوره قبل افزایش داشته است.

سهم شرکت های انویدیا AMD و اینتل از بازار فروش

وقتی به سهم هریک از شرکت‌ها در بازار فروش کارت گرافیک‌های مجزا نگاه می‌کنیم، کسب ۲ امتیاز بیشتر توسط انویدیا و پیشگامی این شرکت در مقایسه با AMD را مشاهده خواهیم کرد. پردازنده‌های سری GeForce انویدیا حالا ۸۲ درصد بازار کلی GPU را در اختیار داشته و این درحالی است گرافیک‌های Radeon شرکت AMD تنها ۱۸ درصد این بازار را دراختیار دارند.

انویدیا حالا ۸۲ درصد بازار کلی GPU را در اختیار داشته و سهم AMD از این بازار به ۱۸ درصد رسیده است.

وقتی به اختلاف این دو شرکت در سهم خود از بازار فروش در سال گذشته نگاه می‌کنیم، افزایش قابل‌توجه اختلاف سهم انویدیا از ۷۳ درصد به ۸۲ درصد را خواهیم دید. انویدیا در این مدت علاوه‌بر پردازنده‌های رده بالای GeForce RTX 30، کارت گرافیک‌های عمومی بیشتری را در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کرده که کمک زیادی به افزایش سهم آن‌ها از بازار فروش کرده است.

درحالی که انویدیا و AMD هردو در سال ۲۰۲۰ با مشکلات زیادی در تأمین تقاضای بازار مواجه شدند، به نظر می‌رسد که تیم سبز موفق شده تا عملکرد نسبتاً بهتری را در مقایسه با عرضه کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6000 از AMD نشان داده و حتی سهم خود از این بازار را افزایش دهد.

یکی دیگر از عواملی که به گسترش محدوده تحت تسلط انویدیا در بازار منجر شده، تب داغ ارزهای رمزگذاری شده و استخراج آن‌ها با استفاده از کارت گرافیک‌های این شرکت است. انویدیا در این مدت سعی کرده تا با اقداماتی مانند محدود کردن توان پردازنده‌های خود در زمان استخراج رمزارزها، به‌نوعی این وضعیت را مدیریت کند. از طرفی اقدام به معرفی سری CMP به‌عنوان پردازنده‌های ویژه استخراج ارزهای دیجیتالی کرده تا این بخش از بازار را نیز در اختیار داشته باشد.

لذا باید دید که هریک از این عوامل درکنار موارد دیگری که به آن اشاره نشده، در ادامه چه وضعیتی را برای انویدیا و رقابت آن با محصولات AMD رقم خواهد زد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده