نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۴

استفاده از سیستم خنک کننده بدون فن تورمتال روی RTX 3080

سیستم خنک‌کننده بی‌صدای Turemetal UP10 می‌تواند یک سیستم قدرتمند گیمینگ مجهز به کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 را بدون استفاده از فن، خنک نگه دارد.

در طول سال‌های گذشته همواره تلاش‌های متعددی برای دستیابی به یک سیستم خنک‌کننده کاملاً پسیو و بدون صدای پی سی صورت گرفته که اکثراً در کامپیوترهای رده پایین‌تر قابل عملی شدن هستند. حالا به نظر می‌رسد که می‌توان یک سیستم کاملاً بی‌صدا را برای خنک کردن کارت گرافیک قدرتمند Nvidia RTX 3080 طراحی کرد که البته هم قیمت بالا و هم روش نصب دشواری برای کاربران عادی دارد.

دستیابی به سیستم‌های بی‌صدا و بدون فن برای افرادی که به این موضوع اهمیت می‌دهند، در گذشته به مراتب ساده‌تر بود. خنک کردن CPU به‌دلیل تفاوت در توان مصرفی به مراتب ساده‌تر از کارت گرافیک‌هایی است که حرارت قابل توجهی را تولید می‌کنند. البته یک سری شرکت‌هایی وجود دارند که به طراحی و تولید سیستم‌های کاستوم و ویژه‌ای که برای تجربه بدون فن کامپیوترهای خانگی ساخته شدند، می‌پردازند. ضمن اینکه یک سری علاقه‌مندان به جدیدترین دستاوردهای دنیای تکنولوژی نیز تلاش می‌کنند تا با تست‌های خود میزان پیشرفت در این زمینه را بررسی کنند.

خنک کننده بدون فن RTX 3080

در یکی از اقدامات جدیدی که در این زمینه صورت گرفته، یک یوتیوبر با نام کاربری der8auer تلاش می‌کند تا از ذوب شدن یک پردازنده Intel Core i9-9900K در حین اجرای Far Cry 5 در رزولوشن 1080p جلوگیری کند! شرکت Noctua یکی از مواردی است که سال‌ها به طراحی خنک‌کننده‌های پسیو CPU مشغول است و به‌زودی سیستم هیت سینک سنگین و ۱.۵ کیلوگرمی خود را برای خنک کردن بی‌صدای برخی از قوی‌ترین پردازنده‌های اینتل و AMD روانه بازار خواهد کرد.

سیستم‌های خنک‌کننده پردازنده‌های گرافیکی نیز به‌لطف فعالیت‌های شرکت‌هایی مانند Zotac، Powercolor، Palit، XFX و Gainward چند سالی است که در جاهای مختلف دیده می‌شوند. بااین‌حال، باتوجه به روند رو به رشد نرخ مصرف برق کارت گرافیک‌های میان‌رده و رده بالای موجود در بازار، این روزهای تنها می‌تواند برای مواردی مانند Nvidia GTX 1050 Ti، GTX 1650 و نسخه به‌روزرسانی شده GTX 710 از این سیستم‌ها استفاده کرد. البته کارت گرافیک‌های سری RTX نیز در صورت استفاده در ولتاژ‌های پایین‌تر و بدون فشار اورکلاک روی آن‌ها، با استفاده از یک سری سیستم‌های انتقال حرارت بزرگ و گران‌قیمت قابل عملی شدن هستند که مطمئناً توجیهی در این کار دیده نمی‌شود.

با این وجود، اگر مشکلی در زمینه پول و هزینه‌ی تمامی شده نداشته باشید، یک سری کیس‌های مخصوصی وجود دارند که می‌توانند قوی‌ترین سخت افزارهای گیمینگ موجود در بازار را به‌صورت پسیو و بدون استفاده از فن، خنک نگه دارند. وبسایت FanlessTech ستاپ جدیدی را در این زمینه معرفی کرده که با عنوان Turemetal UP10 شناخته می‌شود. این سیستم می‌تواند یک کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 را درکنار یک پردازنده AMD Ryzen 5 5600X به‌صورت کاملاً پسیو خنک نگه دارد. البته چنین دستاوردی با پیامدهایی نیز همراه خواهد بود.

تست کارت گرافیک RTX 3080 در سیستم Turemetal UP10

اولین مورد این است که اجرای بازی‌ها روی RTX 3080 با تنظیمات بالا، فشار زیادی را به لوله‌ها و هیت سینک‌های بزرگ سیستم خنک‌کننده‌ی آن وارد می‌کند. در نتیجه شاهد افت سرعت کلاک سیستم و محدودیت در توان مصرفی خواهیم بود. به طوری که تست‌های انجام شده روی Turemetal UP10 نشان می‌دهند که با اجرای آزمون Furmark روی RTX 3080 دمای دستگاه در یک اتاق نسبتاً خنک به نزدیک ۹۰ درجه می‌رسد.

مشکل دوم قیمت این سیستم است که فقط برای کیس، به ۷۷۰ دلار می‌رسد. ضمن اینکه وضعیت عرضه کارت گرافیک‌هایی مانند RTX 3080 نیز اصلاً جالب گزارش نمی‌شوند. به طوری که به‌دلیل کمبود موجود بسیاری از عرضه کنندگان بزرگ قطعات سخت‌افزاری در جهان، قیمت این کارت‌ها رو به افزایش بوده است.

استفاده از یک پردازنده AMD Ryzen 5 5600X درکنار یک منبع تغذیه بدون فن راه‌حل ساده‌تری است که برای دستیابی به یک سیستم بی‌صدا پیشنهاد می‌شود. در هر حال همه چیز به میزان تمایل کاربر برای هزینه در این زمینه بستگی دارد.

شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده