نویسنده: فرشید معتمد
// چهار شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۴

رونمایی ایسوس از نمایشگر ROG PG32UQ با HDMI 2.1

مانیتورهای نسل جدید با استانداردِ HDMI 2.1 سرانجام در حال رونمایی هستند. ایسوس هم به‌صورت رسمی از اولین مانیتور ۳۲ اینچ خود با این رابط و با پنل IPS پرده‌برداری کرد.

امروزه تجربه‌ی جذاب در عملکرد گرافیکی و بصری، همگان را وادار به پیوستن به حامیان Ultra HD کرده است. آخرین کارت‌های گرافیکیِ ساخته شده برای پی‌سی، استفاده از نمایشگرهای 4K با برخورداری از نرخ نوسازیِ تصویر بالاتر را آسانتر از همیشه می‌کنند و کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هم سرانجام از گرافیک 4K به همراه HDR (مخففی ازHigh Dynamic Range) و نرخ نوسازیِ تصویر بالا روی رابط HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند. برای همگام شدن با این توانایی بالقوه‌، نمایشگر ROG Swift PG32UQ در رویداد CES 2021 معرفی شده است.

آرایه‌ی پیکسلی 4K نمایشگر PG32UQ، اندازه‌ای ۳۲ اینچی و تراکمی به میزان ۱۳۸ پیکسل در هر اینچ دارد. این ابعاد تعادل مناسبی بین نمایش تصاویر دقیق و خوانا نگه‌داشتن متون و المان‌های رابط کاربری، بدون نیاز به مقیاس‌پذیری (Scaling) برقرار می‌سازد. سرعت پاسخ‌گویی پنلِ IPS این نمایشگر برای طیف خاکستری-خاکستری ۱ میلی ثانیه است. این زمان پاسخگوییِ سریع، امکان اجتناب از اثرات محوشدگی و دنباله‌های شبح مانند در اشیای متحرک و نمایش واضحِ آن‌ها، درست مانند پنل‌های TN سریع اما با طیف رنگی وسیع‌تر و زاویه‌ی دید بهترِ پنل‌های IPS را مهیا می‌کند.

همچنین ROG Swift PG32UQ پوشش ۹۸ درصدی طیف رنگی سینمایی DCI-P3 را وعده داده است و برای اطمینان از نمایش طبیعی و درست تصاویر هم تک تک نمایشگرهای PG32UQ برای دستیابی به میزان دلتای E کمتر از مقدار ۲ در کارخانه کالیبره می‌شوند. دقت بالای رنگی و بیشینه‌ی روشنایی این مدل موجب اخذ استانداردِ DisplayHDR 600 برای آن شده است.

نمای روبرو از نمایشگری با لوگوی ROG ایسوس

برای سازگاری کامل با کنسول‌های نسل بعدی، نمایشگر PG32UQ به ۲ ورودی HDMI 2.1 با قابلیت PnP برای امکاناتی از قبیل حالت تأخیرِ پایین خودکار (automatic low latency mode)، نرخ بازسازی متغیر (همان VRR یا variable refresh rates) و فرکانس نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی مجهز شده است. گیمرهای پی‌سی هم می‌توانند از ورودی‌های با پهنای باند بالای DisplayPort 1.4 برای بهره‌گیری از حداکثر فرکانس کاری نمایشگر استفاده کنند و البته این پورت‌ها استاندارد DSC (اختصار Display Stream Compression) از VESA را برای اطمینان از بازسازی کامل طیف رنگی برای هر پیکسل، بدون افت کیفیت، حتی در دقت 4K و فرکانس ۱۴۴ هرتز استفاده می‌کنند.

حتی اگر سیستم شما نتواند همیشه به نرخ بازسازی تصویر ۱۴۴ هرتزیِ نمایشگر برسد، تجربه‌ی روانِ بازی‌ها با بهره‌گیری از تاییدیه‌‌ی مورد نیاز برای فناوری‌ FreeSync Premium Pro از AMD فرآهم  شده و تاییدیه‌ی G-Sync Compatible از انویدیا هم در دست اقدام است. چه یک پی‌سی مخصوص بازی مجهز به یکی از کارت‌های گرافیکی AMD یا Nvidia را داشته باشید و چه یکی از کنسول‌های جدید پلی استیشن یا Xbox را متصل کرده باشید، همیشه از مزایای فناوری نرخ نوسازی متغیر تصویر یا همان VRR بهره خواهید برد. به‌علاوه، فناوری اختصاصی ELMB Sync هم برای افزایش وضوح بیشتر در تصاویر متحرک در نرخ فریم‌های متغیر قابل فعال‌سازی خواهد بود.

سرانجام PG32UQ به فناوری Overdrive متغیر مجهز شده است. درواقع Overdrive تکنیک رایجی است که برای کاستن از زمان تغییر رنگ یک پیکسل به رنگ دیگر در LCD استفاده می‌شود. یک بازی سریع با نرخ فریم بالا با تنظیمات Overdrive بالاتر بهتر به نظر خواهید رسید، درحالی‌که در یک عنوان با گرافیک فشرده که در ۶۰ فریم در ثانیه‌ی ثابت اجرا می‌شود، ممکن است در تنظیمات مشابه از Overdrive، تاثیرات نامطلوبی را نمایش دهد. قرار است PG32UQ میزان درستی از Overdrive را در نرخ فریم‌های متغیر اعمال کند. پنج سطح کنترل از Overdrive متغیر به کاربر امکان شخصی‌سازی بیشترِ این قابلیت براساس سلیقه و محتوای تصویری را ارائه می‌کند.

نمای پشت از نمایشگری با لوگوی ROG ایسوس و پایه

طراحی شاسی این نمایشگر از سایبِرنتیک الهام گرفته است، ارتفاع قابل تنظیم دارد و لوگوی ROG پشت نمایشگر هم با نورپردازی Aura Sync قابل همگام‌سازی است. دو پورت USB و یک جک هدفون هم از امکانات جنبی این نمایشگر گیمینگ محسوب می‌شود. هنوز از قیمت و زمان عرضه‌ی این محصول اطلاعاتی منتشر نشده است.

نظر شما در رابطه با آغاز معرفی نمایشگر‌های جدید با استاندارد HDMI 2.1 چیست؟


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده