نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۴

قوی‌ترین پردازنده گرافیکی نسل جدید انویدیا به ۱۸۴۳۲ واحد سایه‌ زن مجهز خواهد بود

Kopite7kimi از منابع قابل اطمینان انتشار اطلاعات مربوط‌به محصولات انویدیا، جزئیات جدیدی از مشخصات نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی این شرکت را منتشر کرده است.

درحالی که تنها سه ماه از زمان عرضه کارت گرافیک‌های سری Ampere می‌گذرد، به نظر می‌رسد که حالا اطلاعات جدیدی از نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی اینتل منتشر شده است. ظاهراً این شرکت از رقابت نزدیک پردازنده‌های AMD RDNA2 با سری Ampere در حوزه‌ی کارت گرافیک‌ها رده بالا و حرفه‌ای چندان رضایت نداشته و احتمالاً باید زودتر از موعد معمول، انتظار ورود پردازنده‌های مبتنی بر سبک معماری Lovelace را داشته باشیم. نسل قبلی پردازنده‌های انویدیا یعنی سری تورینگ نزدیک به دو سال بازار فروش حضور داشته و این در حالی است که به نظر می‌رسد سری امپر عمر کوتاه‌تری را تجربه خواهد کرد.

Kopite7kimi، از منابع موثقی که به انتشار اطلاعات محصولات انویدیا می‌پردازد شایعات جدیدی در رابطه با جزئیات نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا منتشر کرده است. براین اساس به نظر می‌رسد که پردازنده‌ AD102 به‌عنوان قوی‌ترین نسخه در نسل مبتنی بر سبک معماری Lovelace با ۷۱ درصد رشد در زمینه تعداد واحدهای سایه‌زن (Shader Units) به ۱۸۴۳۲ واحد سایه‌زن مجهز خواهد شد. براساس تحلیل وبسایت 3DCenter.org، تعداد ۱۸۴۳۲ هسته‌ی CUDA در این GPU می‌تواند به معنای استفاده از ۱۴۴ واحد SM یا Streaming Multiprocessors و تولید سرعت کلاک تئوری ۱.۸۰ گیگاهرتز یا به عبارتی تولید توان ۶۶ ترافلاپس باشد.

احتمالاً پردازنده‌های گرافیکی سری Lovelace با به کارگیری پروسه تولید سیلیکون‌های ۵ نانومتری و فشردگی بسیار بالای ترانزیستورهای آن یک قدم بزرگ را در زمنیه پیشرفت عملکرد فنی از خود به نمایش بگذارند. در سایر اخبار مرتبط با شرکت انویدیا، چندی پیش خبر تأیید نسخه کاستوم کارت‌های گرافیک راگ استریکس GeForce RTX 3080 Ti و GeForce RTX 3060 را داشتیم. کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti دربرگیرنده ۲۰ گیگابایت حافظه GDDR6X بوده و GeForce RTX 3060 به ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز شده است.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده